Mängden kalorier som finns i potatis överraskar vanligtvis när man funderar på alla de näringsämnen som finns i detta populära livsmedel. Potatis är ett av de vanligaste livsmedel i hela landet, och trots att potatis innehåller omfattande energi och näringsämnen, så undviker många vuxna att konsumera detta livsmedel av viktminskningssyften.

Potatis har haft dåligt rykte för att de innehåller mycket kalorier, men kan faktiskt vara ett bra val för att nå dina viktminskningsmål. Nedan finns en komplett guide för potatis, och näringsinformation för detta populära livsmedel.

Att veta om potatis

Det finns mycket mer att veta om potatis än du kan ana. Denna rotfrukt är full av vatten, så om du försöker återfukta din kropp bör du överväga detta alternativ. Utöver att vara rik på vatten, kan potatis vara ett bra val för viktminskning, trots den vanliga myten att den kan leda till viktökning. Mer om detta ämne kan du hitta senare i artikeln, men först ska vi dyka djupare in i vilka näringsämnen som tillsammans skapar en potatis.

Näringsinformation för potatis

  • Fett  

Potatis innehåller i princip inget fett alls, precis som med många andra spannmål. Potatis är delvis känd för att leda till viktökning, men inte från fetter.

  • Protein 

Nästa näringsämne i potatis är protein. En 150 gram stor portion av potatis innehåller ungefär 3 gram protein, vilket betyder att det är en dålig källa för protein.

  • Kolhydrater 

Det sista näringsämnet i potatis är en av anledningarna till att vissa påstår att potatis leder till viktökning. En 150 gram stor portion (en potatis) innehåller bara 25 gram kolhydrater, vilket betyder att det är ett mycket bättre alternativ än andra liknande livsmedel. Utöver dessa kolhydrater är 2 gram från fibrer, vilket hjälper dig att bli mätt. Om du går på en kolhydratsfattig diet, och du får äta mindre än 50 gram kolhydrater per dag, så är potatis ett bra alternativ.

  • Vitamin C

När det handlar om att äta livsmedel som innehåller rikliga mängder med vitamin C, så är potatis ett bra alternativ. En enda potatis innehåller nästan 25% av ditt rekommenderade dagliga intag av vitamin C.

  • Kalium  

Det sista näringsämnet som vi listar är de absolut viktigaste för hälsan och välmåendet av ditt hjärta och muskler. Kalium är känt för att vara en mineral som kan hjälpa dig att reglera ditt hjärtas funktionalitet, samt att reglera muskelkontraktion.

En potatis innehåller ungefär 20% av ditt rekommenderade dagliga intag av kalium.

Hur många kalorier innehåller en potatis?

Nu när du har informationen av vad en potatis innehåller, så bör du ha en aning om hur mycket kalorier som finns i en potatis. En normalstor potatis innehåller ungefär 150 kalorier. Om du är ute efter viktminskning, så mättar en potatis bra för de kalorier du äter.

Hur många kalorier innehåller potatismos?

En av de möjliga anledningarna till att vuxna finner problem med potatis kan vara det som tillsätts för att förstärka smaken. Till potatismos tillsätter man ofta smör, margarin, mjölk, grädde eller bacon. När man lägger ihop allt, så blir slutresultatet en mycket mer kaloririk måltid än vad bara potatisen bidrar till. Om du brukar äta potatismos, överväg att tillsätta så få produkter som möjligt för att hålla kalorinivån nere.

Är potatis bra för viktminskning?

Om viktminskning är ditt mål så bör du överväga att äta mer potatis. Potatis må vara rik på stärkelse och innehåller genomsnittligt med kolhydrater, men du blir mätt väldigt snabbt. En normalstor portion innehåller endast 150 kalorier, men många hamnar i trubbel när de tillsätter olika produkter för att förstärka smaken.

Om man ser till det hela med att konsumera potatis, så blir man mätt snabbt, man behåller mättnaden länge, samt att den innehåller näringsämnen som många liknande val inte gör. Av dessa anledningar bör du överväga att äta potatis. Tänk på att om du lägger till produkter för att förstärka smaken så lägger du även till kalorier, vilket kan sätta käppar i hjulen för dina viktminskningsplaner.

Tankar om potatis

Potatis må ha haft ett dåligt rykte för att bidra till viktökning, men det är mer myt än fakta. Att konsumera potatis på kvällen kan vara ett bra sätt för att hålla dig mätt under hela natten. Av denna anledning kan potatis faktiskt leda till viktminskning istället för viktökning.

Överväg att ugnsteka potatisen och ät den med skalet intakt. Var noga med att tänka på att om du lägger till produkter för att förstärka smaken, så lägger du även till kalorier.

Få en skräddarsydd diet helt gratis