En av de vanligaste livsmedel att konsumera vid frukost är ägg, och det har varit en grundpelare i många hushåll i flera decennier. Det finns många olika sätt på vilket man kan konsumera ägg, men oavsett hur man tillagar dom så är det ett hälsosamt alternativ att starta sin dag. Listat nedan är lite näringsinformation om ägg, och hur de kan påverka din hälsa och välmående.

Näringsämnen och kalorier i ägg

Ägg är ansett att vara en av de mest näringsrika livsmedel som finns. Detta betyder att man får mycket näring för de lilla antal kalorier man konsumerar. Innan vi börjar diskutera kalorier i ägg så ska vi ta en titt på några av de bra näringsämnen som ägg har att erbjuda.

Fett 

Det första näringsämne vi listar här är fett. Fett är ett viktigt näringsämne som kroppen behöver för energi, skydda vitala organ, samt för att hjälpa till att generera vissa hormoner. En vanligt ägg innehåller ungefär 5 gram fett, vilket är ganska lågt för något som man vanligtvis konsumerar till frukost. Av dessa 5 gram är nästan 2 av dessa saturerade, vilket är skadligt för hälsan.

Kolhydrater 

Nästa primära näringsämne är kolhydrater. Ägg är kända för att innehålla dåligt med kolhydrater. Ett vanligt ägg innehåller mindre än ett gram kolhydrater, och detta är riktigt bra. Man bör anse att ägg är ett icke-kolhydrat alternativ.

Protein 

Ett annat näringsämne är protein. Kroppen behöver protein för att bygga och reparera muskler, samt för att hjälpa generna. Många atleter och proffsidrottare, samt de som följer ett viktminskningsprogram, brukar välja ett program som har innehåller mycket proteiner. Ägg innehåller mycket protein, och ett vanligt ägg innehåller ungefär 6 gram av protein. Se detta som ett mycket bra alternativ som start på dagen.

Kolesterol

Kolesterol är egentligen inte ansett att vara ett näringsämne, men det är en substans som kroppen behöver för olika funktioner. Höga nivåer av kolesterol är dock förknippade med ökad risk för stroke och andra hjärtsjukdomar. Ett normalstort ägg innehåller ungefär 190 milligram av kolesterol, vilket är mer än 60% av det rekommenderade dagliga intaget. Oftast äter man 2 ägg i taget, vilket betyder att man når denna nivå med endast en måltid. Även om det är mycket kolesterol i ägg så säger många källor numera att de kolesterol som finns i ägg kanske inte är så dåligt ändå. Ta detta i beräkning när du väljer vad du ska äta. 

Vitaminer i ägg

En stor anledning varför man bör inkludera ägg i sin frukost är för dess vitaminer. Ägg är en bra källa för energi och protein, men många väljer detta livsmedel för att få i sig alla de antioxidanter som de har att erbjuda. Ett stort ägg innehåller ungefär 20% av ditt rekommenderade dagliga intag av vitamin B12 och B2, och ungefär 10% av vitamin D och A, om man tar siffror från en standard 2000 kaloridiet. Överväg att äta ägg för att få i dig dessa antioxidanter för optimal hälsa.

Mineraler i ägg

Som beskrivs ovan så innehåller ägg mycket vitaminer, men det finns ännu mer mineraler i ägg. Ett stort ägg innehåller ungefär 35% av ditt rekommenderade dagliga intag av kolin, nästan 30% av selen och biotin, nästan 20% av molybdenjod, och mindre mängder av fosfor. Dessa mineraler är viktiga för ditt immunsystem, och även om vissa vitaminer erbjuder några av dessa som mineraler, så verkar det som att den naturliga källan som kommer från ägg är ett bättre alternativ. Ät ett ägg för att boosta ditt naturliga intag av mineraler..

Hur många kalorier innehåller ett ägg?

Nu när du har information om vilka näringsämnen som finns i ett ägg, så borde du ha en uppfattning om hur många kalorier som finns i ett ägg. Ett vanligt ägg innehåller ungefär 80 kalorier, vilket gör detta till ett bra alternativ för frukost om du inte vill få i dig så mycket kalorier. De flesta kalorier i ägget kommer från äggulan, och det är även där du hittar fett och kolesterol.

Kalorier i äggvitan

Äggvita är ett alternativ till det hela, råa ägget, och anses att vara hälsosammare. Det finns många sätt att njuta av äggvitor, men de färdiga äggvitor som finns att köpa i affärer är ett bra sätt att njuta av ägg utan att få i sig de fett de även innehåller. Detta betyder att äggvitor inte har något fett eller kolesterol eftersom att gulan inte är med. 100 gram av äggvita innehåller mindre än ett gram fett, 0 gram kolesterol, inga kolhydrater, 11 gram av protein, och bara ungefär 50 kalorier. Se detta som ett väldigt hälsosamt alternativ till det vanliga ägget om du inte vill få i dig så mycket kolesterol eller fett.

Kan kalorierna i ägg hjälpa med viktminskning?

När man överväger om ett livsmedel eller bra eller inte för viktminskning, så är det viktigt att kolla på det antal kalorier som det innehåller. Ett vanligt ägg innehåller ungefär 80 kalorier, och det är om man äter det som det är. Om man äter motsvarigheten i äggvita så får man bara i sig ungefär 30 kalorier, men oavsett så anses ägg vara ett alternativ som är lågt på kalorier.

En annan aspekt man måste ta med i beräkningen för om ägg är bra för viktminskning är om man blir mätt efter att ha ätit dom. Eftersom att ägg innehåller stora mängder protein och fett så förväntas man bli mätt av ett ägg eller två direkt på morgonen.

Eftersom att ägg innehåller mycket protein och fett, få kalorier, och att man blir mätt, så är det resonabelt att säga att ägg är ett bra alternativ om man vill gå ner i vikt. Som tur är finns det många sätt att tillaga ett ägg, och nedan listar vi några bra alternativ på detta.

Bästa sätten att tillaga ägg

Äggröra

Detta är förmodligen det vanligaste och enklaste sättet att göra ett ägg. Att lägga några ägg i en stekpanna tillsammans med lite kött eller grönsaker gör detta till en komplett måltid.

Stekt ägg

Detta är vanligt i frukostsmörgåsar, och stekta ägg är ett bra sätt att starta helgen tillsammans med familjen.

Pocherade ägg är inte alltid populärt hos alla, men den rinnande gulan gör detta till ett utmärkt frukost alternativ.

Hårdkokta ägg

Det kanske bästa sättet att njuta av ett ägg är genom att koka det. Hårdkokta ägg innehåller precis lika mycket kalorier som ett stekt, men det bästa med det är att man kan äta det väldigt enkelt, oavsett vart man är. Överväg att koka dina ägg för att äta dom efter ett hårt träningspass, de innehåller massvis med protein.

Slutsats om kalorier i ägg

Ägg är ett vanligt alternativ till frukost i hela världen. Med tanke på att de innehåller få kalorier och mycket protein, så kan ägg vara ett bra alternativ i ett viktminskningsprogram. Även om ägg innehåller mycket kolesterol så innehåller de även mycket nyttiga fetter som hjälper ditt hjärta mot bättre hälsa. När det gäller hur man ska tillaga ägget så är alternativen många, och man bör välja det som passar bäst, och om man inte vill få i sig kolesterol så bör man bara äta äggvitorna.

Få en skräddarsydd diet helt gratis