Banan är kanske den mest populära frukten, den är känd för sitt täta gula skal och den här frukten är ett perfekt mellanmål som innehåller gott om kalorier. Den innehåller också mängder med näringsämnen som gynnar hälsan. Det har pratats mycket om bananer och viktminskning, att det inte skulle vara så effektivt och att det egentligen skulle förstöra effekterna av viktminskningsprogrammen. Med det sagt är bananen och dens kalorier väl omtalade i ämnet viktminskning.

Bananernas näringsämnen och kalorier

Innan vi börjar med bananernas kalorier ska vi diskutera om näringsämnen, vitaminer och mineraler. Ta en titt på listan nedanför.

Fett

En vanlig banan i mediumstorlek innehåller så lite som nästan inget fett. Det är generellt inget fett i frukt, men bananer innehåller endast väldigt lite, oftast mindre än ett gram. Det är idealistiskt för någon som vill ha ett mellanmål som är kalorisnålt.

Kalorier banan

Bananer är primärt uppbyggda av kolhydrater och mer än 90 procent av kalorierna kommer från kolhydrater. En banan i mediumstorlek innehåller omkring 25-27 gram kolhydrater beroende på sin storlek, omkring tre av dessa gram består av fiber och 14 gram består av socker.

Protein

Det sista stora näringsämnet är proteiner. Generellt innehåller bananer väldigt lite protein och det lilla som finns i bananer betraktas inte som helt protein. Med det sagt så innehåller bananer i mediumstorlek ungefär ett gram protein.

Vitaminer

Bananer innehåller generellt sett väldigt mycket näringsämnen. Vilket innebär att de ger en stor mängd näringsinnehåll utan att innehålla för mycket kalorier. En mediumbanan innehåller ungefär 25 procent av ens dagliga behov av vitaminen B6 som spelar stor roll för ens energinivåer. Inte bara det, bananer innehåller även mer än 10 procent av ens dagliga behov av vitamin C.

Mineraler

En ett annat näringsämne bananer är rika på är mineraler. En banan i mediumstorlek innehåller mer än ens dagliga behov av mangan, fibrer, koppar, biotin, och nästan lika mycket kalium. Om det är näringsämnen man är ute efter så är bananen perfekt för att kunna få i sig dom.

Hur många kalorier innehåller en banan?

Mängden kalorier i en banan beror på storleken av frukten. Generellt är en banan i mediumstorlek använd som mätning, så en banan i den storleken innehåller ungefär 100-110 kalorier som mestadels kommer från kalorier. Om det är en mindre banan innehåller den omkring 80-95 kalorier. Det finns även väldigt stora bananer och många av dom innehåller 120 kalorier eller mer beroende på deras storlek.

Hur bestäms bananernas storlek?

Den största frågan är hur man avgör vilken storlek ens banan har. Det är lätt att gissa sig fram till hur stor mängd man avnjuter men realistiskt sett, att gissa storleken skulle egentligen kunna förstöra ens dagliga räkning av kalorier. Låt oss titta närmare på de olika bananstorlekarna och hur man ska avgöra den.

Små bananer

Generellt är storlekarna avgjorda på hur lång bananen är. En liten banan anses vara totalt cirka 17 cm lång eller att den väger mindre än 100 gram.

Bananer i mediumstorlek

Standardstorleken av en banan anses vara medium och är det mest vanliga. Den är inte längre än 20 cm lång och väger mindre än 120 gram.

Större bananer

Ibland kan man hitta bananer i affären som anses vara av den större sorten. Dom kan vara 23 cm långa och väga 136 gram. Om bananen är längre än det och väger mer är en extra stor banan.

Är bananer bra för viktminskning?

Med lite information om hur man avgör storleken på en banan ska vi nu få en bättre förståelse för hur många kalorier och näringsämnen man får i sig i varje banan av dom olika storlekarna.
Det är väldigt omtalat om hur effektiva bananer är för viktminskning, men när det kommer till det så innehåller bananer mängder med näringsämnen och fibrer och är kalorifattiga när dom jämförs med andra mellanmål. Med det här i åtanke så innehåller den största bananen ungefär 125 kalorier och många kolhydrater men över lag är den här frukten ett bättre alternativ än många andra mellanmål.

En intressant sak med bananer är att det är vanligt bland idrottare. Eftersom dom innehåller någonstans mellan 90-120 kalorier är bananer ett bra alternativ innan ett träningspass på morgonen för att fylla på med energi. Inte bara det, bananer är bra efter träningspasset eftersom dom innehåller socker, kolhydrater och värdefullt kalium. Det verkar som att bananer är ett jättebra alternativ om man är väldigt aktiv och behöver energi.

Vad finns det för fördelar med bananer?

Rikt på energi

Som beskrivet ovanför så innehåller bananer en mängd kalorier som kan vara idealiskt före eller efter ett träningspass. Med tanke på att en banan innehåller ungefär 90-120 kalorier, är det många idrottare som äter frukten för energin.

Fibrer

Det är ett stort antal människor i Sverige som har brist på fibrer. Det är få som kommer i närheten av att äta den dagliga mängden man ska få i sig. En banan i standardstorlek innehåller ungefär 3-4 gram fibrer och det är ungefär 10 procent av det dagliga referens intaget.

Hudhälsa

En väldigt bra sak med bananer är att dom innehåller mycket vitamin C, vilket är viktigt för immunförsvaret men det är också väldigt bra för huden. Vitamin C främjar bra hudhälsa och tar bort orenheter så ät banan och njut av din hälsosamma hud.

Viktnedgång

När man tänker efter är inte dom 120 kalorierna något i jämförelse med en saltig, kaloririk och fettinnehållande chokladkaka. Av just den här anledningen är det ett mycket bättre alternativ att äta banan som mellanmål om man är ute efter att gå ner i vikt.

Förbättrad blodsockerkontroll

En vanligt sjukdom bland många vuxna är r diabetes typ 2. Det beror till stor del på grund av livsstilen man lever men den största orsaken är att insulinet inte är effektivt mot sockret i blodet, även kallat insulinresistans. Bananer kan hjälpa till att få en förbättrad blodsockerkontroll eftersom det är har ett lågt glykemiskt index.

Inget fett

Kanske är den bästa fördelen med att konsumera bananer att de inte innehåller något fett. Med tanke på att det innehåller mindre än ett gram fett i en vanlig banan är mängden fett i bananer försumbar. Om man går på ett viktminskningsprogram och en diet med så lite fett som möjligt ska man överväga bananer som ett bra alternativ.

Slutsats

Bananer är en av de vanligaste frukterna och bland dem som smakar bäst. Det är smidigt att ta med sig på språng, innehåller inte många kalorier för att vara ett mellanmål, innehåller många näringsämnen och dem anses vara ett hälsosamt alternativ i de flesta viktminskningsprogram.

Kanske är en av de mest pressade frågorna med bananer dom senaste åren att dom innehåller höga halter socker och kolhydrater. Generellt sett är bananer ett bättre mellanmål, speciellt när alternativen innehåller choklad, salt och fett. Överväg bananer om du försöker gå ner i vikt eller vill ha ett hälsosamt mellanmål.

Få en skräddarsydd diet helt gratis