Att planera sitt matschema kan innebära många olika saker beroende på livsstil, men ett matschema innebär att man sparar pengar och kalorier. Det finns massvis med olika matscheman. De finns något i alla prisklasser, och de har olika fördelar. Listat nedan är några av de saker du bör känna till om matscheman, och vad dessa kan göra för dig.

Vad är ett matschema?

Ett matschema kan i princip vara vad du vill att det ska vara; det kan vara ett sätt för familjen att planera vad de ska äta under veckan, det kan hjälpa dig att spara pengar, och de kan även hjälpa dig att gå ner i vikt Med det sagt, låt oss ta en närmare titt på några av de vanligaste matscheman som finns.

Paleo

Denna är ansedd att vara en av de mest enkla dieter som finns, och den härmar ungefär det sätt som våra förfäder grottmännen åt. Paleo innebär att man äter den kost som grottmännen åt, alltså inga spannmål, mejeriprodukter eller bearbetade livsmedel. Baljväxter, bönor, ost eller hälsosamma barer är inte heller tillåtna i detta matschema, vilket kan göra detta svårt för vissa att följa. Denna diet är dock känd för dess förmåga att främja viktminskning, fettreducering, förbättrar kolesterol och bättre energinivåer.

Zone dieten

En av de mest populära dieterna för viktminskning är Zone dieten. Den fokuserar på att dra ner på kalorier från det dagliga livet, och därmed gå ner i vikt. Även om man drar ner på kalorier så ska man dock se till att man får i sig en bra blandning av näringsämnen. I denna diet så äter man 40% kolhydrater, 30% fett och 30% protein. Det är en utmanande plan att hålla under en längre tid, men den kan vara väldigt effektiv för viktminskning på kort sikt.

Vegetariska dieten

En snabbt växande trend är den vegetariska dieten. Här tar man bort animalistiska produkter och källor från din normala kost, vilket främjar din hälsa på många sätt. Många väljer denna diet för att bli mer lean, gå ner i vikt, eller för att få i sig mer hälsosamma livsmedel. Vissa väljer även denna diet enligt sina personliga åsikter.

South Beach dieten

Likt Zone dieten som vi skrivit om tidigare så består South Beach dieten av att man tar bort kalorier från sin normala diet. Generellt sett så kan man säga att denna diet fokuserar på att ta bort kolhydrater från dieten, och fokuserar istället på konsumtionen av hälsosamma fetter och proteiner. Detta är ett matschema som inte fungerar särskilt bra i det långa loppet, men man får snabba resultat på en kort tid.

Ornish dieten

Egentligen inte ansedd att vara en viktminskningsplan, men Ornish dieten fokuserar på att konsumera bra kött, proteiner, fullkorn, färsk frukt och grönsaker. Den är främst känd för sina positiva effekter av hjärtats hälsa, men när man drar ner kalorier så kan även viktminskning hända.

Medelhavs dieten

En intressant sak med denna diet är att den nära följer hur människor från medelhavet äter. Detta betyder att man konsumerar plantbaserade livsmedel, oljor, fettrik fisk, samt dricker vin med måtta. Den är främst känd för att vara en hjärtvänlig kostplan, men om man söker långsiktiga framgångar så är detta inte alltid en plan som fungerar särskilt bra.

Hälsosamt matschema för att gå ner i vikt

Det finns massor med matscheman som är speciellt framtagna för viktminskning, men generellt sett så betyder ett matschema som fokuserar på viktminskning bara att man äter för att gå ner i vikt. Många vuxna som försöker gå ner i vikt testar denna typ av matschema, och det innebär oftast att man drar ner på fetter, kolhydrater och kalorier. Om viktminskning är ditt mål, överväg då samtliga matscheman som främjar viktminskning.

Matscheman för att spara pengar

Ett vanligt matschema som många hushåll har är att planera maten genom hela veckan, som ett sätt att spara pengar på. Priset på livsmedel blir högre och högre, och en typisk familj som planerar ett matschema kan äta hälsosamt utan att gå bankrutt. Dessa måltider innebär ofta att man lagar mycket, och sedan sparar det som blir över. Överväg detta om du vill bli mer effektiv med ditt matschema.

Vad är ett matschema för att gå ner i vikt?

Matscheman för att gå ner i vikt blir vanligare och vanligare, och det finns numera många olika versioner att välja mellan. Listat ovan är några av de val som finns att välja mellan, men det viktiga med ett matschema för att gå ner i vikt är att man drar ner på konsumtionen av kalorier. Om du vill gå ner i vikt och letar efter ett enkelt sätt att göra det så kan detta vara för dig. Välj ett näringsämne i din diet som du vill ändra på, och gå sedan från det. Fett innehåller flest kalorier per gram, så om din diet innehåller mycket fett, testa då att dra ner på konsumtionen av detta näringsämne. Dra även ner på kolhydrater om din diet innehåller mycket av detta näringsämne.

Hur mycket vikt kan man gå ner av ett matschema för att gå ner i vikt?

En av de viktigaste aspekter av ett matschema för viktminskning är att man ska gå ner i vikt. Först och främst, de flesta som testar ett matschema väljer att dra ner på de negativ aspekterna av sin diet för att nå framgång. Den främsta anledningen med ett matschema för viktminskning är att man ska gå ner i vikt, men det ska också finnas ett klart mål med hur mycket vikt man ska gå ner.

Hälsoorganisationer rekommenderar en långsam och stadig viktminskning för att få den att stanna när den väl är av. Många dieter är dock inte anpassade för det långsiktiga, utan många dieter är faktiskt anpassade för att endast vara aktiva i en vecka eller två. Med det sagt, hur mycket vikt kan man förvänta sig att förlora av varje matschema?

Matschema för långsam men stadig viktminskning

Om du letar efter ett matschema som fokuserar på långsam men stadig viktminskning, gör då små men hälsosamma förändringar i din livsstil. Dessa matscheman sätter oftast inga större restriktioner för hur många kalorier man får konsumera, och de tar inte heller bort någon speciellt matgrupp. Man bör inte förvänta sig mer än max 1 kg per vecka om man följer ett långsiktigt matschema.

Matscheman för snabb viktminskning

Dessa matscheman är designade för en snabb viktminskning, och är inte direkt anpassade för de långsiktiga tänkandet. Dessa matscheman fokuserar på att dra ner på konsumtionen av kolhydrater, dricka mer vatten, och träning för att gå ner i vikt. Av dessa matscheman kan man förvänta sig en snabb viktminskning, upp till 2,5kg per vecka.

Matscheman för väldigt snabb viktminskning

Matscheman för väldigt snabb viktminskning är baserade på att gå ner mycket vikt på en väldigt kort tid. Dessa typer är inte anpassade för långsiktigt tänkande, men de bidrar med snabb viktminskning. Matscheman för väldigt snabb viktminskning kan göra att man förlorar mellan 2-5 kg per vecka, men de flesta kan endast hålla denna diet i en vecka eller två.

Vad ska man förvänta sig av ett veckobaserat matschema?

En av de vanligaste sakerna man vill veta om matscheman är vad man bör förvänta sig. Resultaten är viktiga, men många tenderar att ställa frågor om vad matscheman innebär. Låt oss ta en närmare titt på några av de vanligaste frågorna vad gäller matscheman för viktminskning.

Känner man sig hungrig hela tiden?

Vem vill hoppa på en diet som gör att man är hungrig hela tiden? Detta är varför denna fråga är så vanlig bland de som vill testa ett matschema. Detta är absolut något man bör kontrollera under hela matschemat.

Vilka livsmedel får jag inte äta?

En annan fråga som många vill ha svar på är vad de kan och inte kan äta. Av denna anledning så har många matscheman en komplett lista av de livsmedel som man uppmuntras till att äta och att inte äta. Som tur är finns denna information oftast online.

Hur mycket ska att matschema för viktminskning kosta?

Detta är helt upp till dig, och hur mycket du är villig att spendera. De som har råd anstränger sig ofta för att hitta de mest hälsosamma, renaste och sofistikerade matscheman som finns. De som dock lever på en budget tar ofta en enklare rutt till att dra ner på kalorier, och använder ofta appar som är gratis för att få reda på hur de ska äta. Andra väljer att anlita en personlig tränare för att få en mer effektiv resa mot framgång.

Finns det några livsmedel man bör undvika i ett matschema?

Alla matscheman som fokuserar på viktminskning kommer att ha regler och restriktioner, och det beror mycket på vad dina mål är. Om du vill ha en långsam och stadig viktminskning så kommer det förmodligen inte att finnas så många restriktioner vad gäller livsmedel, men vissa av dessa matscheman kommer att vilja att man tar bort ohälsosamma livsmedel som är behandlade eller fyllda med socker. Om du dock vill ha snabb viktminskning så kommer matscheman garanterat att komma med restriktioner. Dessa matscheman tenderar att ta bort kolhydrater, spannmål, fetter, mejeriprodukter och behandlad mat, detta för att säkerställa en snabb viktminskning.

Hur mycket förberedning bör jag förvänta mig?

Matscheman kommer absolut kräva att man förbereder lite. Beroende på hur mycket planering som krävs för ditt matschema, så kommer det att krävas mycket förberedelse, eller så kommer det bara att kräva att man slänger ihop lite ingredienser (mer om detta senare). Med det sagt, man kan förvänta sig minst 30 minuter förberedelse för varje måltid. Vissa matscheman kräver mer eller mindre, men detta är en bra uppskattning att förvänta sig.

Vad är hälsofördelarna med ett matschema?

Det finns massor av hälsofördelar med matscheman. Till att börja med, ett matschema innehåller oftast en veckobaserad planering eller kalender där man skriver vad man ska äta. Tack vare detta så får man oftast bättre kontroll över hur många kalorier man konsumerar, bättre koll på näringsämnen, och även att man får i sig bättre näringsämnen som man normalt sett inte hade fått i sig. Gör en veckoplanering för att se till att du får i dig de näringsämnen du behöver, samt att du drar ner på kalorier om viktminskning är något som du eftersträvar. 

Topp 6 bästa matschema apparna att testa

Med tanke på att teknologin ständigt förbättras så gör även apparna för matscheman det också. Kaloriräknare är mer kända och accepterade, men appar för matscheman börjar bli mer och mer populära för familjer samt de som söker efter ett matschema för viktminskning. Listat nedan är några av de mest populära matschema apparna som du bör överväga.

1. Mealime 

Denna är en gratis app som tillåter dig att planera ett matschema för kommande veckan. Man kan skriva in information för varje individ som ska delta, och på detta sätt så genererar appen en lista av ingredienser som behövs. Denna app är ett måste för den som följer ett matschema, och för den som söker viktminskning så finns det många sådana recept i den här appen. Den är helt gratis att använda, och de flesta av recepten som finns tar ungefär 30 minuter att förbereda.

2. MealPlan 

Denna Apple applikation tillåter dig att skapa ett matschema genom att tagga vissa livsmedel, maträtter, recept eller alternativ. Man drar helt enkelt bara det man väljer in till den dag man vill ha det på, så att planera med denna appen är väldigt enkelt. När du sedan är klar med ditt matschema så genererar appen en handlingslista, så allt du behöver göra manuellt är att åka och handla maten. De flesta affärer har nu hämtservice för en liten avgift, så allt du behöver göra är att skriva in din handlingslista online, och sedan bara åka och hämta maten. Denna app är dock inte gratis, utan kostar ungefär 40 kr.

3. MealBoard 

Detta är ytterligare en app som tillåter dig att skapa ett matschema för nästkommande vecka. Det bästa med den här appen är att man kan anpassa den precis hur man vill. Man kan söka efter specifika livsmedel, sortera dom, och sedan placera dom i olika maträtter, och sedan skapar den en matlista åt dig. Den innehåller en kalender, vilket vissa tycker är bättre än en vanlig dag-i-veckan plan. Den är tyvärr inte gratis, men dess låga kostnad på ca 40 kr gör att det absolut är värt det.

4. Eat This Much

En av de absolut bästa matschema apparna som finns är Eat This Much. Den är designad för att uppmuntra dig att gå ner i vikt, spara pengar, och för att planera måltider. Allt du behöver göra är att planera dina viktminskningsmål, skriva in din budget, matpreferenser, och sedan skapar den ett automatiskt matschema åt dig. Den kan hjälpa dig att gå ner i vikt genom att reducera de antal kalorier du konsumerar, men den är också bra om du har en snar budget. Det bästa med den här appen är att de grundläggande funktionerna är gratis att använda.

5. Lose It!

Denna app togs upp tidigare i viktminsknings-sektionen, men den fungerar även som en matschema app. Eftersom att den är utvecklad för viktminskning, så behöver du skriva in hur mycket vikt du vill gå ner (eller skriva in idealvikt), scanna dina streckkoder, och sedan bara följa med under resan. Ja, så enkelt är det, och det är riktigt bra att en viktminskningsapp även fungerar som en matschema app, samtidigt som den uppmuntrar dig att gå ner i vikt. Den är gratis att använda för de grundläggande funktionerna.

6. FoodPlanner 

En av de största bekymmer som man har när det gäller matscheman är att man saknar kreativitet. Detta betyder att det inte är att äta hälsosamt, eller att dra ner på kalorierna som är problemet, utan snarare att hitta recept som ger bra smak. Av denna anledning så kan FoodPlanner hjälpa dig att hitta recept som fungerar för dig, och sedan organisera dom till ett matschema. Denna matschema app är gratis att använda, och den kan även skapa handlingslistor åt dig.

Överväg att använda personliga assistenter

Det finns många “personliga assistenter”-enheter som numera gör ditt liv mycket enklare. Använd någon av de mest populära personliga assistenter för att hjälpa dig med ditt matschema. Detta är något som etablerade hushåll kan använda sig av, och om du har en lista med bra recept, be den då att skapa en meny för varje kväll.

White Board

Det sista vi listar är inte en elektronisk enhet, men det är ett effektivt sätt att göra ett matschema. Många tycker om idén av att se en handskriven meny på kylskåpet. Om detta passar dig så bör du överväga att investera i en liten white board som du kan sätta på kylskåpet. Skriv ut hela veckans matschema, och skriv ditt mål någonstans på listan för att se till att du faktiskt minns att du gör detta av en anledning.

Sammansättning av alla delar

Nu när du har information om vad ett matschema kan göra för dig så är det viktigt att du sätter ihop alla delar. Om du överväger ett viktminskningsprogram för att bli av med oönskade kilon, då bör du först ta del av en viktminskningsapp som ser över vad du faktiskt konsumerar. Vissa av dessa appar tillåter att du skriver in din livsmedelsinformation redan innan, vilket betyder att du kan planera måltider och se hur mycket kalorier som finns i varje måltid.

Att använda en viktminskningsapp är viktigt i varje diet, men den borde sammanspela med en matschema app också. Att skapa ett matschema är viktigt för dina veckomål, och att skapa hälsosamma beslut redan innan man startar veckan kan vara skillnaden mellan misslyckande och framgång.

Den sista delen av ett matschema för viktminskning är att det måste involvera tid för att förbereda dina måltider. Om du tycker om att göra gourmet mat varje kväll, då är det klart att du ska göra det. I verkligheten så har inte alla hushåll tid till att göra det, så att hitta extra tid att dra ner på förberedelse och handling kan vara ett bra sätt att få matschemat att fungera. Överväg att använda hemleverans eller hämtservice för att få ditt matschema att fungera.

Är ett matschema för dig?

Viktminskningsindustrin blir större och större för varje år, och den summa pengar som spenderas på tjänster för viktminskning varje år är enorm. Av denna anledning är det viktigt att du hittar enkla och billiga sätt att dra ner på kalorier, att äta hälsosammare, och att planera ett matschema är alla viktiga för din framgång. Använd någon av de viktminskningsappar vi listat för att kontrollera hur väl ditt program fungerar, och för att se hur effektiv du är. Använd gärna en app för matschema för att göra din planering av måltider med effektiv och organiserad. De flesta apparna genererar en handlingslista baserat på de recept som finns i ditt matschema, så se till att använda detta utmärkta alternativ. Att sedan använda leveranstjänster kan dra ner på tiden du förbereder måltider varje kväll, vilket betyder att du har mer tid över för gymmet och familjen. Med hjälp av ovanstående tjänster så bör du ha redskapen för att sätta mål för viktminskning, uppnå dom, och även spara pengar.

Få en skräddarsydd diet helt gratis