Det kan vara bra att veta vad din idealvikt är av olika orsaker, men det kan vara svårt att räkna ut den med den standardmetod som finns. BMI (body mass index) används av sjukvården för att avgöra om man behöver gå ner eller öka i vikt eller stanna kvar på vikten man väger. BMI har inte alltid varit en metod som man använt för att räkna ut sin idealvikt men är idag är den främsta metoden. Innehållet nedanför berättar mer om idealvikt och hur det här mätinstrumentet har utvecklats med åren.

Vad är idealvikt? Hur mycket ska man väga?

För flera årtionden sedan styrde försäkringsbolagen wellnessindustrin och bestämde vad för viktmål man skulle ha. Bolagen använde diagram för att räkna ut allas idealvikt för att bestämma deras försäkringspremie. Det gjorde dem baserat på längd och vikt. Den här metoden användes ganska länge tills en snabbare och mycket enklare metod för att mäta samma sak kom ut. Nedan finns mer information om metoden.

BMI (body mass index)

BMI, eller body mass index som det står för är en standardmetod som används i sjukvården som jämför din vikt mot din längd för att kunna avgöra på ett snabbt sätt om man behöver gå ner, öka i vikt eller behålla sin vikt för att leva hälsosamt. För att det ska gå smidigt till bör man alltid ha vikt och längd uppmätt när man ska till en läkare för att det ska gå till så smidigt som möjligt. Mer om detta nedan.

Vad bör min vikt vara baserat på BMI?

BMI är generell metod som bedömer hur mycket man borde väga. Metoden tar inte hänsyn till vilket kön tillhör. Så att män tenderar att ha mer muskel och benmassa än kvinnor som helhet, är inget som metoden räknar med. Dessutom tar inte BMI metoden hänsyn till ens aktiviteter och vad kroppen behöver utifrån det. Alltså är kroppsvikten helt baserad på hur lång man är med den här metoden.

Det är enkelt att räkna ut sin idealvikt med den här metoden. Man tar sin vikt i kilogram delat med sin längd i kvadratmeter. Det kan vara svårt att räkna ut det för hand, så det finns även diagram på internet som kan hjälpa en att se vad ens idealvikt är. Man kan använda diagrammet som ett sätt att se vart man ligger så man bättre kan fatta beslut om vad man borde väga. Diagrammet är bra på så sätt att det visar vilket område du borde ligga på baserad på din höjd. Testa att använda ett diagram som detta (eller gör beräkningen) som ett sätt att räkna ut hur mycket du borde gå ner i vikt eller behålla den vikt du har nu för att leva hälsosamt.

Vad kan en idealviktskarta göra för din hälsa?

Det finns vissa fördelar med att tolka sin idealvikt med hjälp av BMI metoden. Nedan listas några fördelar för att guida dig i ditt wellnessprogram.

Mål

Den första fördelen är att BMI viktdiagrammet som hjälper en att sätta mål. Om man känner att man behöver gå ner i vikt (vuxna brukar känna när det är dags) kan viktdiagrammet hjälpa en att definiera specifika mål. Dessa mål kan hjälpa en att gå ner i vikt och det ger en något att jobba mot.

Definierar hälsa

Alla som är överviktiga eller lider av fetma drabbas inte av olika sjukdomar men risken ökar. Idealvikt diagrammet hjälper en att se hur stor risken är på kategorin man själv tillhör. Den här informationen kan vara ett sätt att bli motiverad till att börja på ett viktminskningsprogram eller bli medveten om att man behöver förändra sin livsstil.

Minska risken

Den kanske främsta fördelen med idealviktdiagrammet är förutom viktnedgång, att det kan hjälpa en att minska risken för hälsoproblem. Speciellt om ens vikt hamnar i övervikt eller fetma kategorierna, så kan diagrammet hjälpa en att få bättre hälsa genom att gå ner i vikt.

Vad BMI utelämnar

Nu när du har information om hur du kan räkna ut din idealvikt ska vi ta upp information som BMI inte berättar om dig. BMI kalkylen som beräknar din idealvikt, räknar inte med faktorer som t ex. hur tränad du är, mängden muskelmassa, bentäthet eller andra faktorer som skulle kunna påverka din kroppsstorlek. Av den här anledningen är inte BMI kalkylen det bästa sättet att räkna ut hur mycket man ska väga och det kan ge en skev uppfattning. BMI kalkylen kan inte se hur mycket kroppsfett man har, så vill man ha sådana kalkyler som ger en bättre översikt av ens kroppsmassa bör man använda sig andra mer detaljerade metoder.

Sätt att mäta kroppsmassan

Det finns några olika sätt att få mer detaljerade mått på ens kroppsmassa. Generellt är det svårt att hitta dessa metoder, några går inte att hitta alls och andra får man leta efter, men när man hittat dom är dom väldigt bra på att ge en bättre överblick på ens kroppsmassa.

DEXA

DEXA är en jättebra metod att mäta sin kroppssammansättning och bentäthet. Den är egentligen designad för att mäta bentätheten hos vuxna, men den gör samtidigt en mätning av fett, muskler, bentäthet, mineraler och yttligare saker i kroppen. DEXA är tyvärr inte något som vem som helst kan ta del av för man måste oftast få det förskrivet av en läkare. Om man har möjligheten att få en DEXA skanning av kroppen var noga med att få med dig kroppssammansättning resultaten också.

“Skin Caliper” Kroppsfettbedömning

Låt oss låtsas att ditt idealvikt diagram visar att du är överviktig och att du borde gå ner 14 kg. Med den här informationen antar man att du är överviktig för att du har för mycket fett på kroppen, men tänk då om du är en tyngdlyftare? Då blir resultatet felaktigt med tanke på din muskelmassa som visar att du är överviktig när du egentligen inte är det.
Tänk dig att ha ett mätinstrument som direkt mäter kroppsfettet när ditt resultat i diagrammet visar att du är överviktig och behöver gå ner i vikt. Skin caliper mäter fettet på kroppen och görs lätt av personer som jobbar med hälsa, samt använder sig många gym av mätinstrumentet. 

BOD POD Fettmätning

Den sista metoden att mäta kropps sammansättningen är genom att göra det med BOD POD. Den här tekniken är inte vanligt förekommande i allmänheten men är ett sätt att analysera sin kropps luftförskjutning medan man sitter i en liten kammare i cirka en minut. BOD POD ger detaljerad information om hur mycket kroppsmassa, fett och luft man har i kroppen. I den här analysen består kroppsmassan av en kombination av vatten och muskler. Det är en väldigt noggrann analys och om man använder sig av denna metod kan man få bra information om hur man kommer fram till vad ens idealvikt är. 

Slutsats

Idealviktdiagrammet är en metod att räkna ut hur mycket man ska väga utifrån ens längd. Det som förr mest var en drivkraft för försäkringsbolag att bestämma premier på deras försäkringsnivåer används idag BMI virtuellt av all sjukvård idag.

Medan försäkringsbolag och sjukvården använder ditt BMI som ett sätt att visa på hälsorisker för dig kan BMI också vara användbart i det dagliga livet. Att uppskatta sin idealvikt med hjälp av BMI metoden kan hjälpa dig att skapa och nå realistiska mål men också ge motivation under din viktnedgångsprocess. Medan BMI kan ge dig en uppskattning på vad du bör väga, ger det inte en detaljerad beskrivning av din kroppssammansättning. Överväg att använda någon av dem ovan listade metoderna för att få en helhetsbild av ditt hälsotillstånd.

Få en skräddarsydd diet helt gratis