Det totala antalet kalorier man förbränner varje dag kan variera mellan person till person av många olika anledningar. För att lyckas med viktminskning så är det viktigt att man skapar ett underskott av kalorier, vilket är skillnaden mellan vad du äter och vad du förbränner. För att skapa detta underskott behöver du förbränna mer än vad du konsumerar. Se informationen nedan som en guide för hur mycket man förbränner under olika aktiviteter, och även av den övergripande ämnesomsättningen. 

Vad krävs för att uppnå kaloriförbrukning?

Till att börja med, det första man behöver göra för att förbränna kalorier är att träna. Att träna är det enklaste sättet att förbränna energi. Beroende på vilken typ av träning man utför, så kan den förbränningen av energi vara väldigt snabb. Låt oss ta en närmare titt på några av de aktiviteter man kan utföra för att förbränna kalorier.

Promenader som kaloriförbrukning

Promenader är ett av de enklaste sätten för att förbränna kalorier, och det är något som i princip alla kan göra. En normalstor person kan förvänta sig att förbränna ungefär 280 kalorier för varje 5km man går. Om man är större än vanligt så förbränner man naturligtvis mer, och om man är mindre så förbränner man såklart mindre. Man bör sikta på några km om dagen om man precis har börjat.

Cykling som kaloriförbrukning

Ett annat roligt sätt för att förbränna kalorier är genom cykling. Denna typ av träning är ett roligt sätt att se många olika miljöer utan att bli trött för snabbt. Ett långsamt tempo av 15 km/h gör att man förbränner nästan 35 kalorier per km. Eftersom att kroppsvikten knappt spelar någon roll så förbränner i princip alla lika mycket när man cyklar. Om man cyklar snabbare eller långsammare så förändras dock kaloriförbrukningen.

Simning som kaloriförbrukning

Om du inte tycker om att träna på land, då kanske träning i vattnet är din grej. Man kan förvänta sig att förbränna ungefär 500 kalorier av en timmes simning. Detta är ett roligt sätt att förbränna kalorier, speciellt när det är varmt ute.

Hur stor kaloriförbrukning har jag per dag?

Utöver att förbränna kalorier genom träning så förbränner kroppen även energi bara för att överleva. De kalorier som bränns, eller ämnesomsättningen som det även kallas, är nödvändigt för att hålla sig hälsosam, välmående, och även för att vara vid liv. Ämnesomsättningen kan förändras under livet, och den kan även förändras beroende på vad man äter.

Ämnesomsättningen påverkas av massvis med olika faktorer. Ämnesomsättningen uppskattas genom att ta din ålder, längd, vikt, aktivitet i beräkning. Större människor har därmed oftast högre ämnesomsättning än vad mindre människor har.

Även om detta är en generellt regel så har vissa snabbare eller långsammare ämnesomsättning, det beror helt enkelt på din kropp. Man kan dock beräkna sin ämnesomsättning någorlunda med några enkla kalkylationer. Det finns många olika typer av kalkylatorer online, så överväg att testa en av dessa om du vill få reda på din ämnesomsättning.

Hur stor kaloriförbrukning bör jag ha per dag för att gå ner i vikt?

En bra siffra att sikta på för viktminskning är ett underskott på 500 kalorier per dag. Ett kilo motsvarar ungefär 7000 kalorier, detta betyder att man ungefär går ner 0.5 kg per vecka. Viktminskningen kan dock bli större med tanke på att viktminskning inte bara är 100% reducering av fett, utan man förlorar även vattenvikt, benvikt samt muskelmassa. Sikta på ett underskott av 500 kalorier per dag för att nå bra viktminskning.

Tips för att få extra kaloriförbrukning varje dag

Eftersom att man bör sikta på 500 kalorier i underskott per dag, så bör du hitta sätt att förbränna lite extra energi under dagen. Om du vill gå ner i vikt genom att förbränna mer kalorier istället för att ändra dieten, överväg då nedanstående tips för att få dig på rätt vikt.

Rör dig hela tiden

Det kanske är irriterande för vissa, men att röra dig hela tiden kan vara ett bra sätt att förbränna extra kalorier. Vissa källor påstår att vissa har gått ner i vikt genom att bara röra på sig hela tiden, men det krävs mer undersökningar innan vi kan fastställa detta. De som tar detta till extrema nivåer har visat sig kunna förbränna 350 kalorier extra per dag.

Förändra ditt kontor

Kontor har under en lång tid varit utrustade med möbler och utrustning som är optimerade för arbetet. Under de senaste decennierna har dock detta förändrats. Att sitta ner är dåligt för hälsan, och eftersom att de flesta jobben nuförtiden handlar om att sitta framför en dator så har nu kontorsmiljön tvingats till en förändring. Användandet av stående arbetsstationer blir mer och mer populärt, och vad som en gång ansågs vara konstigt är numera en standard för många företag. Överväg en stående arbetsstation för att förbränna mer kalorier och för att dra ner på vilotiden. 

Lägg till hushållsarbete till dina dagliga rutiner

Efter en lång dags arbete så kan det verka orimligt att bara arbeta mer när man väl kommer hem. Men detta kan dock vara en win-win för många. Hushållsarbete kan förbränna många extra kalorier, och då slipper man även betala för att anlita någon att göra det åt en. Att diska förbränner ungefär 75 kalorier, att dammsuga 100 kalorier, och att bädda sängen 20 kalorier. Detta varierar såklart av olika anledningar, men det är ett bra riktmärke när man mäter hur många kalorier man förbränner. Tanken med det här är att man inte behöver vara på ett gym för att förbränna kalorier, utan man kan vara precis vart man vill.

Tyngdlyftning

Ett av de bästa sätten att förbränna kalorier är genom tyngdlyftning. Själva träningen förbränner såklart kalorier, men effekterna efter träningen är till och med viktigare då de förbränner kalorier en lång tid efteråt. Ju mer muskler man har på kroppen, desto mer kalorier förbränner man.

Slutsats om att förbränna kalorier

En av de viktigaste delarna av ett viktminskningsprogram är att skapa ett underskott av kalorier. Ett underskott skapas genom att förbränna mer kalorier än vad man konsumerar. Ju större underskott man skapar, desto mer vikt förlorar man. Informationen ovan är till för att lära dig om några av de sätt man kan förbränna energi under dagen, och det finns även några tips om hur man förbränner på ett roligt sätt.

Överväg att dra ner på kaloriförbrukning med måtta utöver att genomföra aktiviteter som förbrukar kalorier. Att lägga till en stående arbetsstation är en av de bästa sätten för att öka kaloriförbrukningen, samt att utföra hushållssysslor. Försök att alltid röra dig för att hålla igång kaloriförbrukningen.

Få en skräddarsydd diet helt gratis