Innan vi hoppar på Paleo ämnet är det viktigt att ha en uppfattning om varför och hur dieter skapas. Dom senaste årtiondena har visat på stora ökningar av övervikt, diabetes, tarm och magproblem hos människor. Det har blivit så vanligt att dom orsakar drastiska förändringar i vardagen och ärligt talat är många av åkommorna plågor för det dagliga livet. Med det sagt tar vi en titt närmare på några av åkommorna som har lett till kostförändringar.

Fetma

Fetma är en snabbt ökande sjukdom i USA och dom senaste siffrorna är väldigt oroväckande. Statistik visar att mer än 36 procent av vuxna i USA lider av fetma, vilket tyder på att kost och aktivitet är dom primära bovarna i dramat. Fetma själv är dock inte dödligt, men det kan leda till hjärt och kärlsjukdomar, diabetes, cancer och andra sjukdomar som kan skada ens liv.

Typ II Diabetes

Typ II diabetes är en väldigt vanlig sjukdom i USA och diabetes kan orsaka stor dysfunktion i kroppen. Närmare 30 miljoner människor i USA har typ 2 diabetes, eller cirka 9 procent av hela befolkningen. Typ 2 diabetes anses vara en livsstilssjukdom och många vuxna med den här formen av diabetes går på en dietplan på grund av detta.

Tarm och magproblem

Kanske innebär den största ökningen med matrelaterade sjukdomar mag och tarmproblem. För närvarande är det omkring 5 miljoner människor i USA som har någon form av överkänslig tarm, vilket innebär Crohns sjukdom och kolit. Dom här sjukdomarna är beror oftast på mat som vi äter regelbundet och många anser att mycket av maten som vi äter orsakar olika obehagliga allergiska reaktioner.

Vad är Paleo?

Paleo är en växande diet som inriktar sig på att sluta äta mat som kan skada din hälsa. Paleos utgångspunkt är att konsumera livsmedel som grottmänniskan skulle brukat, vilket betyder allt som fanns när de jagade och plockade på jorden. Det här verkar rätt enkelt, hur som helst så hade inte den här tidsåldern några spannmål eller baljväxter att använda sig av, vilket betyder att Paleo bara tillåter mat som man kunde ha jagat och plockat då. Låt oss ta en titt på vad man kan och inte kan äta.

Vad är tillåtet?

Magert kött

När man tänker på vad grottmänniskan brukade äta är den första saken man kommer att tänka på kött. Paleoeran eller bara Paleo är en tid när våra förfäder jagade protein för att ge näring till kroppen. Idag har vi all protein lättåtkomlig. Eftersom vi har kött så lättåtkomligt är det viktigt att veta att inte allt kött är tillåtet i Paleo. Den är dieten tillåter magert kött så som kyckling, fågel, magert nötkött, gräsuppfött nötkött, lax och andra magra fiskar. Den här delen av Paleo är den lättaste att genomföra.

Hälsosamma fetter

Till skillnad från många andra dieter så tillåter Paleo fetter. Om man strävar efter att gå ner i vikt så låter inte det här så lämpligt, men Paleo uppmuntrar till hälsosamma fetter. Med hälsosamma fetter menas omega-3 fetter, som har en stor roll i inflammatonsregleringen samt att den är hjärtskyddande. Överväg att äta mat som innehåller hälsosamma fetter så som avokado och nötter för bäst resultat.

Frukt och grönsaker

En stor del av Paleo innebär att man ska äta dom växterna som fanns under Paleoeran. Av den här anledningen ska man konsumera frukt och grönsaker eftersom det är avgörande för att få tillräckligt med näring regelbundet och det hjälper även till med att öka fibererna i kroppen också. Tänk på den frukt och dom grönsakerna som du vill äta under dagen och var säker på att få i dig tillräckligt med grönsaker så att du känner dig mätt.

Vad är inte tillåtet?

Processad mat

Paleokosten är baserad på vad grottmänniskan åt, vilket innebär att all mat som är processad inte är tillåten. Det betyder att dom hälsosamma granolabarerna du gillar, energibarerna, brödet och jordnötssmöret, att alla dom är förbjudna. Vissa bearbetade livsmedel som vissa burkgrönsaker, är ok att äta förutsatt att det inte finns några tillsatser i ingredienslistan. Även frusen frukt och frusna grönsaker är ok.

Mejeriprodukter

Mejerprodukter må ha funnits i Paleoeran men är ändå inte tillåtna i Paleo. Anledningen till detta är att mjölkprodukter är väldigt inflammatoriska, då dom orsakar magsmärtor och allergiska reaktioner. Laktosen i mjölkprodukterna är oftast boven i dramat, vilket ger insikt till varför mejeriprodukter bör undvikas. Det här innebär mjölk, ostar, grädde men även smör (även att många fortfarande äter smör).

Baljväxter

Något som är en generellt hälsosam mat som många borde äta mer av är baljväxter. Dock så tillåter inte Paleo det, eftersom dom inte fanns då grottmänniskan existerade. Baljväxterna består av en grupp så som jordnötter (ledsen, men dom tillhör inte dom hälsosamma nötterna), ärtor, sockerärtor, bönor och linser.

Sötsaker

Det här borde inte förvåna dig, men om du ska ändra din livsstil med Paleo så kommer du behöva eliminera alla former av socker, sötningsmedel och annan mat som smakförhöjer. Det fanns inga sötningsmedel när grottmänniskan levde, vilket betyder att man behöver ta bort dom från sin kost. Sötsaker innebär alla former av socker, honung, nektar, sirap, sukros, godis, artificiellt socker, munkar, glass, kakor, kex (dom med tillsatt socker) fruktjuicer och potatischips.

Stärkelse

Den sista matgruppen att undvika är stärkelserika livsmedel. Generellt så menas gul potatis, men rotfrukter och sötpotatis är tillåtet. Låt bli Yukonguldpotatis och byt ut till rotfrukter och sötpotatis för bästa resultat.

Hur näringstillåtande är Paleo

De flesta dieter har en magisk plan över hur man ska portionera näringen, hur många procent man ska äta av fett, kolhydrater och protein för bästa resultat. Paleo har inte något som är hugget i sten för hur mycket du ska äta av allt, men det finns en generell regel att gå efter. Se efter hur det ska vara på ett ungefär nedanför här.

Fett

Paleokosten består av högre mängd fett, vilket liknar keto-dieten på det viset. Med Paleo ska man få i sig 65-70 procent fett av ditt dagliga intag, vilket är mycket mer än vad många andra dieter förespråkar.

Kolhydrater

Som med många andra dieter är kolhydrater oönskade och reducerade för att få bort onödiga kalorier. Paleo tillåter inte kolhydrater för att främja hälsan, vilket innebär att det är viktigt att göra så gott man kan. Sikta på att inte äta mer än 20 procent kolhydrater av ditt dagliga intag för bästa resultat.

Protein

Den sista näringskällan att hålla koll på med Paleo är protein. Proteinet spelar en central roll i ens dagliga måltidsvanor och det bör bara bestå av magra alternativ. Med det sagt borde din Paleokostplan bestå av minst 15 procent protein av ditt dagliga kaloriintag.

Paleokostplan

Nu när du har tillräckligt med information om Paleo är det viktigt att förstå att göra i ordning måltider för veckan är lättare än vad det låter. Din övergång till Paleo kommer ta lite tid, men när du väl kommit in i det och fått rutin på det kommer det gå enkelt.

Frukostalternativ

Det svåraste målet med Paleo verkar vara frukosten. De flesta traditionella frukostalternativen som finns innehåller mycket socker och kolhydrater, vilket inte passar Paleo. Ät gärna ägg, grönsaker, frukt och nötter för att starta dagen.

Lunch

Lunch är annars det mest utmanande målet under dagen för vuxna att bli bra. När man äter Paleo finns det många alternativ som passar ens behov. Ät gärna sallader, kyckling, hummus, nötter och andra recept som är Paleovänliga. Här finns en komplett lista med över 400 recept som är Paleovänliga.

Middag

Likt lunchen här över finns det många alternativ att gilla. Kolla på listan med Paleo recept för att variera måltiderna under veckan. I sin enkelhet kan middagen vara så enkel att den innehåller protein, grönsaker, frukt till efterrätt men den kan också göras mer avancerad med olika recept. Det fina med det är att man själv kan välja hur mycket man vill anstränga sig för sin middag.

Drycker

Det finns några alternativ när man äter Paleo. Vatten är den mest vanliga drycken man kan dricka. Man får dricka kaffe och te utan socker. Alkohol är inte något du tekniskt sett ska dricka till din Paleo så vatten, kaffe och te är att föredra till en början.

Är Paleonågot för dig?

Paleokost börjar bli mer och mer populär och att ändra sin livsstil på det här sättet är något att överväga. Det finns många hälsofördelar med att äta Paleokost, vilket är det som får folk att testa det. Ha hälsofördelarna i åtanke när du tar beslut om Paleokost är något för dig.

Inflammation

Paleo uppmuntrar mat som hjälper kroppen att bli inflammationsfri. Inflammation är känt för att skapa hjärtproblem, cancer och tarmproblem, så ha det i åtanke.

Typ II Diabetes

Diabetes är ett växande problem bland barn och vuxna och Paleo kan förhindra detta. Eftersom Paleo uppmuntrar mindre kolhydrater än en vanlig diet så är det rimligt att förvänta sig en bättre blodsockernivå över lag. Eftersom det finns mindre socker i blodet med dieten blir din kropp mer insulinkänslig.

Viktnedgång

Kanske är den mest vanliga fördelen med Pale viktnedgång. Även om kosten innehåller mycket fett så är Paleo en av dom bästa för att få bort fett från kroppen. Dessa förbättringar i din kroppssammansättning är ganska tilltalande och många vuxna njuter av denna hälsofördel.

Slutsats

Det är viktigt att göra rätt val för att börja med Paleo. Många människor tenderar att titta på kosten för dess övergripande hälsofördelar och hur det kan hjälpa till med viktminskning, men det är realistiskt sett en hälsosam diet över lag. En gång ansågs Paleo vara en av de mest restriktiva dieterna, men den har nu hundratals recept och livsmedel som gör din övergång väldigt mycket lättare. Titta gärna på några av de rekommenderade sidorna för recept och gör förändringen att börja äta Paleo så fort du är redo.

Få en skräddarsydd diet helt gratis