Fasta är ett intressant ämne som har funnits i viktminskningsindustrin under en lång tid. Denna typ av livsstil har snabbt blivit en av de mest populära dieter att testa, och den har framhävts som en av de mest hälsosamma och effektivaste dieter som finns för viktminskning. Informationen nedan beskriver i detalj allt du behöver veta för att börja fasta, vad fasta är, hur det kan hjälpa din hälsa, och några vanliga metoder av fasta.

Vad är fasta?

Det finns många olika versioner av fasta att välja mellan, och mer om detta snart, men den riktiga definitionen är enkel; långa perioder av fasta där man inte äter, och sedan små perioder då man äter. Det verkar konstigt att inte äta under dagen, är det inte så att man ska äta tre mål om dagen på speciella tider? Det är här debatten om fasta startar; den har växt i popularitet i Sverige den senaste tiden. Den drar ner på de totala antal kalorier man konsumerar, och är väldigt olika de vanliga dieter vi har blivit vana vid. Våra hjärnor har vant sig vid att äta vid vissa tidpunkter på dagen, även om kroppen inte behöver energi. Av denna anledning är det vanligt att man äter för mycket, och detta kan leda till fetma, typ 2 diabetes, och massor av andra hälsoproblem.

Där har vi den snabba, förminskade versionen av fasta. Många kulturer och religioner ser fasta som en viktig del i deras liv. Dom fastar för att träna sina kroppar och hjärnor att kunna motstå frestelser. Många av dessa lider inte av fetma, andra sjukdomar eller dålig hälsa. Tack vare detta så har fasta numera blivit ett populärt val av diet i Sverige. Låt oss ta en närmare titt på några av de metoder som man använder i en fastande livsstil.

Vilka är de vanligaste metoderna av fasta?

De olika versioner av fasta har olika fördelar. De flesta väljer den variant som passar deras schema bäst, detta eftersom att vissa kan störa deras dagliga liv. Nedan är några av de metoder som finns.

Fastametoden 16/8

Den första metoden vi listan här är en av de vanligaste och mest enkla metoder för fasta. Den går ut på att man ska fasta i 16 timmar, och sedan har man ett fönster där man kan äta i 8 timmar.  Detta betyder inte att man ska äta konstant i 8 timmar, utan att man får äta lite under dessa timmar. Dessa typer av fasta fungerar bra för de som vill kunna äta lite utspritt. Ett vanligt schema ser ut som följande; man vaknar på morgonen, runt 07.00, och det sista målet man brukar äta är runt 19.00. Då har man ungefär 12 timmar på sig att äta. Många som är på denna diet brukar skippa frukosten, äta en bra lunch vid runt 11-12, och sedan äter man middag runt 18-19. Det är väldigt enkelt att anpassa sig till detta schema, och det är ett bra sätt för att börja på en fastande livsstil. 

Fastametod 5:2

Denna metod, även kallade den snabba metoden, är lite mer utmanande än den förra. Den betyder att man äter sin vanliga diet 5 dagar i veckan, och de andra två dagarna så finns det restriktioner. Dessa restriktioner tar ner ditt dagliga intag till ungefär 500 kalorier per dag, vilket i princip är fasta. Nyckeln till denna metod är att inte äta för mycket under de fem dagar då man kompenserar för de 2 fastande dagarna; tanken är ju faktiskt att man ska reducera det totala antal kalorier man konsumerar, och därmed få en hälsosammare livsstil.

Fastametod ät-sluta-ät

Nästa fasta innebär att man äter sin vanliga diet, och sedan fastar i 24h. Denna metod fungerar på följande sätt: man äter normalt en hel dag, och säg att man äter sitt sista vid 12.00. Då fastar man i 24 timmar och börjar sedan äta vid 12.00 nästa dag. Det bästa med det här är att man själv väljer vilka tider man vill fasta. De flesta väljer att börja sin fasta efter middagen (eftersom mestadels av fastan då ligger på sömn och arbetstid). Se denna metod som ett bra sätt att dra ner på kaloriintaget samt att inte äta mer än vad du behöver.

Fastametod varannan dag

Detta är en av de enklaste metoder som vi listar här; den innebär att man fastar varannan dag. Det finns inget alternativ för hur man vill fasta, vilket betyder att man inte kan välja om man vill fasta efter lunch eller middag. När man startar denna diet så äter man ena dagen, och sedan fastar man den andra. Denna metod är lite mer krävande än vad andra är, men den kan också ge större resultat om man gör det rätt. Testa inte denna diet förens du har testat en enklare först, annars blir denna förmodligen för svår att fullfölja.

Fastametod 20/4

Denna metod är även kallad krigardieten. Man fastar under hela dagen, och äter sedan en stor måltid på kvällen (inom en ram av 4 timmar). Det är tillåtet att äta små bitar av frukt och grönsaker för att ge kroppen lite energi, men poängen är att man ska fasta helt och hållet. På kvällen får man äta en riktig festmåltid, men det ska helst vara enligt paleo dieten. Om du vill reducera fett från kroppen så kan detta vara något för dig, men det krävs lite dedikation för att lyckas. Även om man får äta fritt på kvällen så bör man försöka att begränsa så att man inte äter alldeles för mycket.

Fastametod spontan fasta

Detta är en av de enklaste metoderna för att lägga till fasta i din livsstil, men det är också en som inte går att följa alldeles för länge. Tanken med spontan fasta är att du väljer ett eller två mål som du tar bort när du inte är hungrig och äter när du väl är det istället. Anledningen till att detta inte alltid ger så bra resultat är att man anstränger sig i ett par dagar, och sedan faller ur rutinen man har skapat. Det är ingen schemalagd tid för fasta, och det gör att det blir svårt att följa denna metod på ett seriöst sätt. Detta ska vara det absolut sista alternativet om du inte tycker att någon annan metod passar dig, eller om du t.ex. är på semester och vill unna dig lite.

Hur man fastar

Nu har du några alternativ vad gäller metoder för fasta, så nu är det dags att sätta ihop alla bitar. Om du är ny till denna typ av livsstil, då bör du starta långsamt och röra dig försiktigt mot mer utmanande metoder. Hälsofördelarna blir större ju svårare metoden är, men se verkligen till att du börjar med lättare varianter innan du ger dig på den svåraste, annars är det enkelt att man faller pladask. Börja gärna med 16/8 metoden för att vänja kroppen vid en lugnade variant av fasta. När du sedan bemästrar denna period så är det fritt fram att testa andra varianter. Valet är ditt hur du väljer att fasta, men ju bekvämare du blir med dom, desto större belöningar.

Varför ska man fasta?

Att fasta är en livsstil som verkligen kan förbättra vissa delar av ditt dagliga liv. Det kan hjälpa dig med att bli smalare, få mer energi, och det kan absolut dra ner på ditt kaloriintag. Vissa gör det för att gå ner i vikt, religion och av många andra anledningar. Listat nedan är några av de stora hälsofördelar som fasta medför, och det är främst tack vare dessa hälsofördelar som det är så populärt att fasta.

Hur fasta påverkar hälsan

Bättre insulinresistens och kontroll

En av de vanligaste fördelarna med en fastande diet är den kontroll på insulinet som den medför. Kroppen skapar insulin för att reglera blodsockret i blodet. Detta händer så fort man äter något, och producerar mer eller mindre beroende på vad man äter. Många tenderar att få problem med blodsockret ju äldre de blir, och om man då även här dåliga matvanor och träningsrutiner kan man drabbas av insulinresistens eller typ 2 diabetes. Studier har visat att att man använder nästan 50% mindre insulin när man fastar, vilket betyder att man får bättre insulinrespons efter varje måltid.

Bättre växthormoner

Din kropp består av ett hormonsystem som skapar din hälsa. När du går och lägger dig på kvällen, så skapar din kropp växthormoner som reparerar dina skadade muskler, celler och vävnad. Denna hormon skapas under djupsömn, så ju mer djupsömn man får, desto bättre resultat. Studier har visat att fasta kan spela en stor roll i hur mycket växthormoner som skapas, vilket kan leda till att man bygger mer muskler, reparerar bättre och att man får mer energi. Det behövs mer undersökning för hur fasta påverkar hormonresponsen, men det är bra att känna till att fasta kan leda till dessa förändringar.

Bättre ämnesomsättning

Kroppens ämnesomsättning blir sämre ju äldre man blir, och den är oftast som högst under de tidiga vuxna åren. Detta är en annan anledning till varför man testar en fasta; att förbättra ämnesomsättningen kan leda till att man får bättre kontroll på vikten. Studier har visat effekter på hur kroppen förbränner fett. Att förbränna fett, eller hur snabbt kroppen förbränner energi under dagen när man inte tränar, är hur ämnesomsättningen fungerar, och det kan absolut hjälpa till med att få bättre kontroll på vikten. Studier har visat att fasta kan hjälpa med att förbättra kroppens förmåga att förbränna fett, och därför bli mer effektiv. Denna positiva effekt kan hjälpa med att förhindra övervikt, och den kan även hjälpa till för de som vill gå ner i vikt.

Blodtryck

En av de vanligaste mått som används inom hälsovården är blodtryck. Varje gång du besöker en hälsoklinik så mäts även ditt blodtryck. Anledningen till att man mäter blodtrycket så frekvent är för att hypertoni är så vanligt hos vuxna människor. Som tur är så kan man förbättra detta genom livsstil, och fasta är en av de parametrar som hjälper till med att förbättra detta. Nya studier har visat att fasta kan leda till lägre blodsocker, vilket är väldigt hälsosamt för hjärtats funktion. Om ditt blodsocker är högt, överväg då att testa en fasta för att sänka det. Diskutera gärna med en doktor innan du testar detta.

Övervikt

Övervikt är ett annat problem för både vuxna och barn. Med dieter som innehåller mycket kalorier, stora mängder socker och fett, och föga träning, så är det alldeles för många som löper risk för att bli överviktiga. Med det sagt, fasta är ett bra sätt för att minska risken för övervikt. Det är inte bara bra för att minska risken för att bli överviktig, utan det är även ett bra alternativ om man redan är överviktig och vill gå ner i vikt. Överväg att testa några av de listade metoder för fasta för att förhindra/bli av med övervikt.

Cancer 

Det finns för närvarande inget botemedel för cancer, men det finns hopp för att förhindra vissa typer av cancer. Vissa studier har visat att tumörbildning är mycket svårare när man fastar, vilket kan ha att göra med bättre blodsocker och insulinkontroll. Även om mer undersökning krävs för ämnet, så verkar det som att det kan hjälpa med att stanna tumörbildning.

Är fasta rätt för dig?

Att fasta är en växande trend, och den största anledningen för att folk testar det är för att gå ner i vikt, eller för att må bättre. Den vanliga svenska kosten består av tre mål varje dag, och är anpassade efter jobb och andra aktiviteter. Detta mönster är inte det bästa för hälsan, och med tanke på hur många som är överviktiga i dagens samhälle så finns det mycket bevis för att det stämmer.

Med tanke på hur många som är överviktiga i dagens samhälle, så är det inte konstigt att vissa livsstilsförändringar krävs för att göra dieter mer effektiva. Fasta har visat sig vara effektiva för att reducera kroppsfett genom att förbättra ämnesomsättningen, vilket är ett sätt att förhindra och ta bort övervikt. Detta har blivit mer och mer populärt, och denna metod har visat sig vara effektiv för just detta. Om du bestämmer dig att fasta är något för dig, testa då några av de metoder som vi listat tidigare i artikeln. Det är bäst att man testar en mildare metod innan man ger sig på de mer krävande metoder, och då är 18/6 en bra metod att börja med. När man väl är regelbunden med denna metod, då kan man mycket väl välja en mer krävande metod för att få bättre resultat. Om man är ihärdig med en fasta så kan man mycket väl nå sina mål och bli mycket mer hälsosam. Överväg att testa de metoder vi listat om du vill gå ner i vikt.

Få en skräddarsydd diet helt gratis