Känner du att du är hungrig trots att du åt en måltid för bara någon timme sedan? Det finns flera olika anledningar till att man känner hunger trots att man egentligen inte är det. Har du sovit dåligt sista tiden? Kan det vara så att du kanske druckit för lite? Eller är du som de flesta och äter alldeles för mycket socker? Nedan listar vi några av de anledningar som kan ligga bakom problemet med att vara hungrig hela tiden, läs igenom information och se om något av dessa alternativ passar in på dig.

Varför man känner sig hungrig fast man inte är det

Det finns många anledningar till varför man känner sig hungrig hela tiden. Nedan listar vi några av de vanligaste anledningar till att du känner du hungrig trots att du faktiskt ätit tillräckligt.

Du äter alldeles för mycket socker

I dagens samhälle konsumerar den genomsnittliga människan alldeles för mycket socker. Det är i princip socker i alla måltider, allt från flingorna till frukosten, till de bröd man äter på kvällen. Denna överkonsumtion av socker har lett till ett flertal olika problem och sjukdomar, och ett av dessa problem är att man känner sig hungrig trots att man inte är det. När man äter socker så ökas produktionen av ghrelin, vilket leder till att aptiten ökar, och därmed skickas signaler till hjärnan som lurar dig till att äta mer än du behöver. Testa att dra ner på konsumtionen av socker om du vill bli av med din ständiga hunger.

Du dricker för lite vatten

Ett annat vanligt fenomen i dagens samhälle är att man dricker för lite vatten. Vem har inte glömt att dricka tillräckligt med vatten en varm sommardag, eller efter ett hårt träningspass? När man dricker för lite så kan kroppen skicka ut missledande hungersignaler, vilket kan leda till att man känner sig hungrig trots att man inte är det. Drick mer vatten om du tycker att du är hungrig trots att du redan ätit tillräckligt, det kan mycket väl vara så att du inte druckit tillräckligt.

Du sover för lite

Har du svårt att få tid att sova tillräckligt mellan arbete och fritid? Då är du som de flesta. Man ska sikta på minst 7-9 timmar varje natt för att tillräckligt med sömn för att kroppen ska kunna återhämta sig. När man blir trött så kan man känna sig mer hungrig, och därmed konsumera mer mat än vad man behöver. När man är trött så är disciplinen heller inte lika stark, vilket mycket väl kan leda till att man konsumerar mer sötsaker än vad man annars hade gjort. Om du sover mindre än 7-9 timmar per natt så bör du överväga att ändra dina sömnrutiner. För lite sömn kan leda till fler problem än hunger, så det är viktigt att man tar detta seriöst.

Du stress för mycket

En av anledningar till att du känner du hungrig hela tiden kan vara tack vare stress. Stress blir bara vanligare och vanligare i dagens samhälle, och det medför många negativa aspekter till våra liv. Precis som med socker så leder stress till att kroppens ghrelin produktion ökar, vilket leder till att vi känner oss hungrigare än vad vi faktiskt är.

Slutsats

Om du är hungrig hela tiden så kan det mycket väl vara någon av ovanstående anledningar. Ta en titt på din livsstil och se om du kan vara skyldig till något av ovanstående problem, och korrigera fritt för att bli av med problemet. Att du förbättrar ovanstående parametrar kommer bara inte att fixa det här problemet, utan det kommer även att medföra många andra hälsofördelar.

Få en skräddarsydd diet helt gratis