Det kanske är häpnadsväckande, men en hel avokado innehåller lika mycket kalorier som ett mindre mål mat. Avokado anses vara ett av de mest hälsosamma livsmedel som finns, och även om avokado innehåller mycket kalorier kan de vara bra för hälsan i olika aspekter. Nedan finns en hel guide över hur mycket kalorier det är i en avokado, olika hälsofördelar med att äta avokado samt hur man bäst förvarar en halv avokado så den inte blir dålig.

Är avokado en frukt eller en grönsak?

Innan vi går in på vad är en avokado är och hur det påverkar hälsan är det viktigt (men mest kul) att veta om avokado är en frukt eller en grönsak. Avokado är faktiskt en frukt, eller egentligen ett bär. Läs informationen nedan om den här speciella frukten och se fördelarna med att lägga till den i din diet medan du använder dig av ett viktminskningsprogram.

Näringsämnen och kalorier i Avokado

Det är viktigt att veta hur kraftfull avokadon är innan man lägger till den i sin viktminskningsdiet. Nedan finns information om alla näringsämnen i en avokado och hur dom kan boosta hälsan på olika sätt.

Fett 

Att lägga till den här frukten till sin diet kan vara lite läskigt när man går på ett viktminskningsprogram men det har faktiskt sina fördelar. En liten avokado beräknas väga ca 150 gram, det gör även en halva av en stor avokado. En sådan innehåller ca 22 gram fett. Det kan vara lite oroväckande om man går på en diet där man ska äta lite fett och då får i sig nästan hälften av sitt dagliga fettintag av en liten avokado.  Medan det finns gott om fett i avokado består mer än 17 gram av dessa av enkel och fleromättade fetter och är en stor källa till omega-3 fetter.  Ät gärna avokado även att frukten har ett högt fettinnehåll, då den innehåller de nyttiga fettsyrorna omega-3.

Kolhydrater

Dessa 150 gram består även av cirka 12 gram kolhydrater. För att vara en frukt är 12 gram kolhydrater ganska lite, vilket kan vara bra för den som går på ett viktminskningsprogram och inte vill få i sig så mycket kolhydrater. 10 av dessa 12 gram består av fibrer och är därför en väldigt bra fiberkälla.

Protein 

Avokado är inte känd för att ha ett högt proteininehåll direkt. En liten avokado innehåller cirka 3 gram protein vilket boostar viktminskningen men det är dock inte till fördel om man är ute efter att bygga muskler.

Kalium

Kalium är en av de mineralerna vi får i oss minst av. Det har en stor roll för hjärt och kärlsystemet men är också ett av de viktigaste mineralet  för muskelsammandragningarna i kroppen. Eftersom en liten avokado på 150 gram innehåller hela 700 milligram kalium gör det sig till en jättebra källa av det här näringsämnet.

Vitaminer 

Avokado innehåller väldigt många vitaminer som skyddar hälsan. En liten avokado som väger 150 gram innehåller en stor mängd vitamin K, C, E, and B6. Ät gärna mycket avokado för att få i dig många viktiga vitaminer och mineraler.

Kalorier i en avokado: Hur många per frukt?

Nu när du har information om alla näringsämnen som en avokado innehåller ska du få bättre förståelse för den totala mängden kalorier den innehåller. En liten avokado på 150 gram innehåller nästan 250 kalorier. Det anses som många kalorier för att vara en frukt. Det kan vara oroväckande för dem som räknar kalorier i sitt dagliga intag men fördelen med avokado är att det kan hjälpa dig att gå ner i vikt.  

Vilka är hälsofördelarna med att äta avokado?

Det finns flera olika fördelar som man borde veta om, om man äter avokado. Se informationen nedan som en guide som hjälper dig i ditt val om att äta avokado.

Minskar inflammation

Det finns många olika födoämnen i din kost som kan orsaka inflammation som sprider sig kroppen. Det kan till och med leda till olika sjukdomar och hjärt och kärlproblem. Av den här anledningen är avokado väldigt bra, då den har en förmåga att minska inflammation i kroppen så man minskar risken för olika sjukdomar och tillstånd. Över lag kommer dessa antiinflammatoriska egenskaperna från omega-3 fettsyrorna som finns i avokado. 

Viktminskning

Häpnadsväckande är avokado ett utmärkt alternativ för olika viktminskningsprogram. Eftersom avokado innehåller mycket hälsosamma fetter, fibrer och lite protein gör den samtidigt att man känner mätt länge. Avokado är bra att äta om man lätt känner hunger, då den dämpar känslan under dagen.

Förbättrad tjocktarmshälsa

Den sista hälsofördelen vi kommer ta upp är den förbättrade tarmhälsan man får av att äta avokado.  Något man sällan pratar om är tarmhälsa. Många vuxna har problem vilket kan bli bättre med hjälp av fibrer. Avokado kan förbättra tarmhälsan med sitt höga fiberinnehåll. En Avokado som väger 150 gram innehåller 10 gram fibrer, vilket nästan är 50 procent av det dagliga referensintaget. Ät gärna avokado för att ta del av den här hälsofördelen för tjocktarmen.

Hur man förvarar en halv avokado på bästa sätt

En av de stora problemen man har med avokado är att det är svårt att förvara dom på ett bra sätt när man skurit upp en. Ett bra sätt att förvara den uppskärda avokadon är i kylskåp med lite citronsaft på den. Citronsaften gör att avokadon håller sig färsk till dagen efter och att den inte blir mörk som kylskåpsmiljön kan göra den. Gör gärna på det här sättet om du bara vill äta en halv avokado och spara den andra halvan till dagen efter. 

Är kalorierna i avokado bra för mitt viktmiskningsprogram? 

Det som kanske skrämmer många är den höga fetthalten i avokado. Men man behöver inte avstå att äta frukten då fettet består av hälsosamma fetter och den har även många andra fördelar som vi listat ovan. Den hjälper till med viktminskning trots att den innehåller många kalorier. 

Eftersom den har ett högt fettinnehåll och lågt kolhydratinnehåll är det ett väldigt bra mellanmål varje dag. Ät gärna en hel eller halv avokado varje dag när du går på ett viktminskningsprogram för bra resultat. Glöm inte att ha på citronsaft på den uppskärda avokadon om du vill spara den i kylskåp till dagen efter.

Få en skräddarsydd diet helt gratis