Att starta ett nytt kostschema kan vara en utmaning; det finns massor av olika kostscheman på marknaden, och alla påstår sig vara det bästa, mest effektiva och enklaste att genomföra. Anledningen till att både vuxna och barn flockas till kostscheman är för att gå ner i vikt, samt att uppnå bättre hälsa. Fetma och övervikt har ökat drastiskt de senaste decennierna, och nu försöker många att bli av med detta överflödiga fett från sina kroppar.

Övervikt har blivit allt vanligare de senaste decennierna, och numera uppskattas varannan svenska vara överviktig. Det uppskattas även att 1.9 miljarder människor över 18 år är överviktiga, och ytterligare 650 miljoner lider av fetma. Denna siffra är ofattbar, och tyvärr så växer den bara. Att 40% av världens vuxna befolkning är överviktiga, och 13% lider av fetma, det är helt galet.

Även om man har blivit större i hela världen de senaste decennierna så har den största ökningen skett i de mest tätbefolkade länderna. Men kostscheman har nu blivit en populär del i mångas nya hälsosamma livsstil. Listat nedan är en guide för vad dieter är för något, några av de mest populära, och vad man ska leta efter när man väljer sitt kostschema.

Fetma definierat

Innan vi fortsätter in på dieter så är det viktigt att förstå vad övervikt och fetma är för något. Båda av dessa tillstånd definieras av att man har ett överflöd av fett på kroppen, men det finns vissa skillnader som skiljer dessa åt.

Övervikt

Det typiska sättet att mäta någons kroppsvikt är med body mass index, eller BMI. BMI är ett mått av din längd jämfört med din kroppsmassa, och detta ger tillsammans ett värde. Enligt BMI så är man överviktig om man har ett värde av 25-29.9  kg/m2. Istället för att göra kalkyleringen själv så kan du hitta en kalkylator online som gör denna beräkning åt dig. Använd gärna denna kalkylator.

Fetma

I jämförelse med övervikt så är fetma definierat genom BMI som över kg/m2. Det finns några olika kategorier för fetma. Fetma I är mellan 30-34.9 kg/m2, och fetma II är mellan 30-34.9 kg/m2, och fetma III är allting över 40 kg/m2. Alla av dessa nivåer är assoceriade med dålig hälsa, men den sista kategorin är katastrofal för din hälsa, och här löper man risk för allvarliga sjukdomar och besvär.

Dieting 101

Nu när du har information om de olika kategorierna för kroppsvikt, låt oss nu ta en lite närmare titt på dieter. Den mänskliga kroppen behöver kalorier för att ge bränsle till kroppens celler. Men för många kalorier kan vara skadlig för hälsan. Vi ska nu ta en närmare titt på några av de primära näringsämnen som din kropp behöver för att överleva.

Fetter  

Fetter har länge varit betraktade som dåliga komponenter i en diet i flera decennier. Hjärtsjukdomar tar livet av allt fler för varje år som går, och fett har starkt kopplats ihop med viktökning, hjärtsjukdomar, cancer och diabetes typ 2. Fett innehåller mest kalorier per gram, och de innehåller hela 2 gånger så mycket kalorier som andra näringsämnen. En gram av fett innehåller 9 kalorier, och detta näringsämne ska man konsumera med måtta.

Kolhydrater  

Många som väljer att testa dieter väljer att testa de med låga mängder kolhydrater. Kolhydrater innehåller bara 4 kalorier per gram, men det stora problemet med detta näringsämne är att det är så enkelt att överkonsumera. Kolhydrater hittar man i princip i alla livsmedel som finns, förutom några livsmedel som är riktigt rika på fett. Kolhydrater innehåller även fibrer, fullkorn och andra näringsämnen som kroppen behöver för att vara vid god hälsa, så att ta bort detta näringsämne helt och hållet kan medföra komplikationer.

Protein

Nästa näringsämne som kroppen behöver är protein. Protein hittar man i animalistiska produkter, och detta näringsämne krävs för muskelbyggnad, celluppbyggnad, samt för att man ska känna sig mätt efter en måltid. Studier har visat att dieter som innehåller mycket protein kan leda till förbättringar i aptitkontroll, kroppsvikt, samt att de sänker risken för hjärtsjukdomar. Många dieter förespråkar därför rikligt med proteiner, och proteiner medför massvis med fördelar.

Alkohol

Detta är nödvändigtvis inte ett näringsämne som kroppen behöver, men det är en vanlig källa till kalorier i den vanliga kosten för en vuxen person. Alkohol kan skada kroppsvikten på två sätt; en gram av alkohol innehåller 7 kalorier. Utöver det så främjar alkohol fettinlagringen, och detta är även om man inte har en diet rik på fetter, vilket tyder på att alkohol leder till att mer fett lagras på kroppen. Det är vanligt att man råds till att minska alkoholkonsumtionen om man söker en viktminskning.

Kaloribehov

En av de mest fundamentala aspekter för en diet är hur många kalorier man behöver. Den vanliga rekommendationen för en vuxen är någonstans mellan 1800-2000 kalorier per dag, men det finns viss variation beroende på fysisk aktivitet, kroppsstorlek, ålder och mycket mer. Listat nedan är information om hur mycket kalorier både män och kvinnor behöver, men olika variationer.

Kvinnor

Generellt sett så kräver kvinnor mindre kalorier än vad män gör, och kvinnor över 18 år borde sikta på runt 2000 kalorier per dag för att få i sig så mycket som kroppen behöver. Om man är mer eller mindre aktiv än normalt så ska man självklart justera detta antal. Hur många kalorier man ska konsumera beror dock på ett flertal olika faktorer, men träning och yrke är vanliga parametrar som påverkar hur mycket man behöver, och det krävs lite tid innan man hittar rätt antal för sig själv.

Män  

Män behöver generellt sett mer kalorier än vad kvinnor gör. Vuxna män behöver normalt sett någonstans mellan 2400 och 3000 kalorier per dag, men detta varierar beroende på livsstil och andra faktorer.

Varför ska man starta en diet?

Att gå på en diet kan vara nödvändigt för din hälsa och välmående. Till att börja med så kan en diet vara ett hälsosamt sätt att hantera sin vikt på; en diet som är inriktad på viktminskning bör vara specifikt anpassad för det. En diet ska vara 100% fokuserad på de mål man vill uppnå. Om man alltså vill ha långsamma med stadiga viktminskningar så bör man leta efter en diet som är designad för just det. När din diet väl är anpassad för de mål du vill uppnå, så kommer din livsstil att verka som det rätta sättet för att nå framgång.

Vilka är de bästa dieterna för viktminskning?

När man väljer den diet man vill följa så är det viktigt att veta vilka olika alternativ det finns där ute. Alla dieter är inte bra för viktminskning, utan vissa är mer inriktade på att endast få en hälsosam livsstil. Listat nedan är en blandning av hälsodieter, viktminskningsdieter samt dieter som innehåller mycket näringsämnen.

Medelhavsdieten

Den första dieten på denna lista är en som har blivit väldigt populär, och det av många och bra anledningar. Den består av hälsosamma fetter för att främja hälsan. Dieten består även av massvis med frukter och grönsaker, samt nötter och baljväxter. Dieten erbjuder massor av hälsosamma fetter, fibrer, samt nyttiga näringsämnen.

Hälsofördelar

Medelhavsdieten är en väldigt populär diet som förespråkar färsk fisk, nötter, frön, och massor av fiber. Om man vill ha viktminskning så är medelhavsdieten ett bra alternativ, men dess huvudfokus är intaget av hälsosamma fetter, snarare än reducering av kalorier. Man kan förvänta sig att konsumera bra proteiner från livsmedel som lax, hälleflundra, kyckling, samt från nötter och frön. Många livsmedel i medelhavsdieten är även förberedda med hjälp av olivolja, vilket är en av de bästa sätten för att lägga till omega 3 i kosten.

Restriktioner

En av de största fördelarna med medelhavsdieten är att det inte finns några restriktioner vad gäller livsmedel. Många andra dieter förespråkar att man ska ta bort vissa livsmedel; men denna diet är faktiskt snarare motsatsen. Medelhavsdieten förespråkar kolhydrater från fullkorn, detta för att förbättra hjärtats hälsa, samt för att öka konsumtionen av fiber. Att lägga till mer fullkorn är viktigt för vilken viktminskningsprogram som helst, detta eftersom att de främjar hälsan, och man får även bättre kontroll på sin vikt.

Slutsats

Alla som vill testa en diet bör överväga medelhavsdieten. Speciellt om man söker viktminskning då medelhavsdieten kan bidra med ständig viktminskning, samt att man får i sig mycket fullkorn, hälsosamma fetter, och det finns inga restriktioner på livsmedel.

DASH Dieten

Nästa diet är skapad för att dra ner på den mängd natrium som man konsumerar. DASH dieten är bra om man har hjärtproblem, och om man måste eller vill dra ner på konsumtionen av salt. Låt oss ta en närmare titt på några av de faktorer man får ta del av i den hälsosamma DASH dieten.

Hälsofördelar

Den främsta anledningen till att man testar DASH dieten är vanligtvis att man har hjärtproblem. Att man konsumerar mindre mängder natrium hjälper till med att kroppen binder mindre vätska, och därmed tär mindre på hjärtat. Många livsmedel rika på natrium tenderar att vara dåliga för hälsan, så att dra ner på natrium är bra på många sätt. Dieten förespråkar även att äta mycket frukt och grönsaker för att dra ner på sitt kaloriintag, för att få sig mer näringsämnen, samt för att öka antalet konsumerade fibrer.

Restriktioner  

Det finns inte många restriktioner med DASH dieten. DASH dieten begränsar dock konsumtionen av natrium varje dag till 2,300 mg, vilket man går över i det flesta dieten. Det finns även en typ av denna diet som man bara får konsumera 1,500 mg av natrium, och den är främst till för de som har hjärtproblem. Förutom begränsningen på natrium så finns det i princip inga restriktioner.

Slutsats

DASH dieten är ett bra alternativ om man vill gå ner i vikt, äta hälsosammare, samt för de som söker en bra diet. Den begränsning vad gäller natrium gör att denna diet är bra för hälsan, speciellt för de som har hjärtproblem. Diskutera gärna med en doktor innan du testar denna diet.

Paleo Dieten

Paleo dieten är möjligtvis en av de mest intressanta dieter vi listar här. Den är grundad på teorin om att vi ska äta precis som våra förfäder grottmänniskorna gjorde. Anledningen till detta är att många av de sjukdomar och problem som finns idag inte riktigt existerade förens vi fann jordbruket. Detta betyder att livsmedel som börjar konsumeras tack vare jordbruket inte går att konsumera om man följer paleo dieten. Lås oss ta en lite närmare titt på denna diet.

Hälsofördelar

Det finns många olika anledningar till att man börjar följa paleo dieten, men en av den största är viktminskning. Studier har visat att paleo kan vara ännu mer effektiv än en diet baserad på låg konsumtion av fett. 70 kvinnor tog del nyligen del av en studie som jämförde en diet med låg konsumtion av fett, mot paleo dieten. De som följde paleo dieten gick ner 3 gånger så mycket i vikt, och det antyder starkt att denna diet är mer effektiv.

Restriktioner  

Detta är en av nackdelarna med paleo dieten. De livsmedel som man kan förvänta sig att en grottmänniska kunde hitta, är de enda livsmedel man får äta. Även om det finns lite modifierade versioner där vissa livsmedel är tillagda, så antyder den riktiga dieten att man inte får konsumera spannmål, mejeriprodukter, behandlad mat, socker, tillsatser eller baljväxter. Detta blir ganska restriktivt när man ser vilka livsmedel man faktiskt får konsumera, men att ha mindre alternativ kan faktiskt leda till att man inte överkonsumerar lika lätt.

Slutsats

Det finns många fördelar med att testa paleo dieten, men den kommer också med många restriktioner. Men även om den är restriktiv vad gäller livsmedel så finns det många alternativ att välja mellan, och det finns mycket stöd för denna diet på många plan. Belöningarna kan mycket väl väga mer än restriktionerna om man har motivation och driv för att lyckas.

Keto dieten  

Keto dieten har vuxit i popularitet tack vare sin dietära påhittighet. Till att börja med, keto dieten förespråkar väldigt höga mängder av fett och väldigt få kolhydrater och socker. Antalet kolhydrater kan vara så lågt som 5 gram per dag. Listat nedan är lite grundläggande information om keto dieten.

Hälsofördelar

Det finns många bra fördelar med keto dieten, och det är det som driver många till att testa denna diet. Precis som med många andra dieter så är keto dieten ett bra alternativ om man vill gå ner i vikt. Många väljer denna diet när kolhydrater och socker är ett problem i deras nuvarande diet. Eftersom att keto dieten förespråkar mycket fett för att använda fett som bränsle till den ketogeniska processen, så ska man konsumera så lite kolhydrater som möjligt. En annan väldigt bra fördelar med keto dieten är att den är väldigt effektiv för människor som lider av epilepsi.

Restriktioner  

För dom som riktigt tror på denna diet så är det svårt att säga att det finns restriktioner; men om man är opartisk så finns det faktiskt några stycken. Den mest noterbara restriktion som finns är att det intag av kolhydrater är begränsat. Utöver det så består denna diet till 80% av fett, vilket är ganska restriktivt det också.

Slutsats

Det viktigaste att tänka på när man funderar på att välja keto dieten är vad man faktiskt vill uppnå. Om du vill gå ner i vikt, föreställ dig då den livsstil du behöver för att lyckas med det. Om du har diabetes och måste reglera ditt sockerintag, då kan denna diet vara ett bra alternativ för dig. Om du har epilepsi så kan denna diet vara utmärkt för dig, men se till att du konsulterar en diet innan du testar något.

En fasta

En av de mest populära sätt att äta på i fitnessvärlden är att helt enkelt inte äta under en viss period. Det finns olika metoder och versioner på hur man kan göra detta, och de flesta inkluderar att man kan äta några timmar per dag.

Hälsofördelar

Det finns många anledningar till varför man skulle vilja välja en fasta. Denna diet gör att man får bättre kontroll på sitt glukos, samt att man förbränner fett från kroppen. Många väljer denna diet för att förbränna fett, samtidigt som man utför HIIT-övningar för att snabba på processen ytterligare.

Restriktioner

Det finns egentligen inga restriktioner när det kommer till fasta. Det enda man skulle kunna räkna som restriktion är att man måste gå många timmar utan att äta. För många så är denna diet lite väl krävande, men andra får annars väldigt bra resultat från denna diet.

Slutsats

Fasta är väldigt belönande, men det krävs ganska mycket planering och engagemang. Om man väl anstränger sig så är ofta mödan värt det, och viktminskning kan vara väldigt effektiv med denna diet. Det finns många olika versioner av fasta, så det är bara att försöka hitta en som passar dig och dina behov.

Hur mycket tid bör man förvänta sig innan dieten börjar ge resultat?

Det är den största frågan när det gäller att starta en diet. Den tid det tar att nå sina mål beror mycket på hur stora dom är, och vilka metoder man väljer för att nå dom. Om man dock bara söker att gå ner något kilo i veckan och man har en plan som främjar detta, testa då några veckor innan du gör en bedömning. Förvänta dig inte stora resultat efter bara en dag; det är ofta detta som gör att man avviker eller lägger ner en diet.

Om man har som mål att gå ner mycket vikt på kort tid, då ska man självklart förvänta sig snabba resultat. Om man vill gå ner 5kg på en vecka, då bör man i alla fall vänta 7-14 dagar för att se full effekt av detta. Ibland måste man ge det lite extra tid och vara tålmodig.

Vad är det som gör en diet bra?

Detta är ett laddat ämne och det är många olika aspekter man måste beakta. Listat nedan är en kort beskrivning av som måste vara för att en diet ska kunna anses vara bra.

Resultat  

Det första en bra diet måste ha är resultat. Även om inte varje diet funkar för varje person så är det bäst att ha oddsen på ens sida när man startar en diet. Ta en titt på olika recensioner och personliga berättelser när du väljer vilka diet som passar dig bäst. I dagens sociala medier samhälle så är det inte svårt att hitta varken berättelser eller recensioner för samtliga dieter.

Det måste fungera tillsammans med ditt schema

Alltför ofta så hittar man en diet som man bara följer under en kort tid för att den inte fungerade tillsammans med övriga livet. När en diet krockar med övriga livet så är det ofta tack vare jobbet eller möten eller liknande. Det är därför viktigt att man hittar en plan som man faktiskt kan följa, och som inte kräver för mycket från din sida. Ju enklare dieten är, desto sannolikare är det att du kommer att följa den.

Tänk på restriktioner

Om du går i valet och kvalet angående en ny diet som kräver att du ska hålla dig borta från vissa livsmedel, då måste du verkligen vara säker på att du kan genomföra detta. Det är enkelt att avstå från något under en dag, men om en diet kräver att man avstår under längre tid så kan det skapa problematik. Vissa hanterar dock detta utan problem, medan andra får sådana problem med detta att dom lägger ner dieten helt och hållet.

Kostnad

Ibland kan mat och olika livsmedel bli en riktigt dyr affär. Att handla hälsosamma alternativ kan ibland bli dyrare, och vissa dieter kräver att man betalar för en prenumeration. Att hitta en diet som passar din budget är något man bör leta efter innan man börjar med sina planer. Men borde också se mer investeringar som just investeringar i sin hälsa och välmående.

Hur man handlar när man går på en diet

En av de svåraste aspekter med en diet är att faktiskt handla för den. Det är enkelt att få all mat levererad till dörren och sedan endast tillaga det, men det är inte alla som har den möjligheten. När man går till affären så bör man ha ett specifikt mål, t.ex. att antingen gå ner i vikt eller att äta hälsosammare.

Mataffärer är strukturerad väldigt strategiskt, och deras mål är att maximera hur mycket man handlar. Om du är uppmärksam så lär du märka att t.ex. mejeriavdelningen ligger nära kakor och chips. Cornflakes med mycket socker tenderar att vara nära godiset och saker som barn tycker om. Poängen är att upplägget är riggat på ett sätt som är tilltalande för dig. Man bör därför ta sig till affären med en klar och genomtänkt plan, och endast köpa det som finns med på listan. Se till att du gör en lista innan du går till butiken, annars blir det lätt att man plockar på sig onödiga saker. Spendera störst tid i grönsaks och fruktavdelningen när du är i affären, för det är här du gör de bästa valen för din hälsa och välmående.

Hur mycket ska jag gå ner i vikt?

Att gå ner i vikt är en svår nöt att knäcka ibland, och det verkar som att de flesta som börjar en ny diet vill gå ner så mycket som möjligt, på så kort tid som möjligt. En viktig grej att tänka på när man går ner i vikt är att det är väldigt lätt att gå ner i vikt första veckan, för att sedan se det gå utför därifrån. Många hälsoorganisationer förespråkar en långsam, men stadig plan för viktminskning. Denna typ av viktminskning har visat sig vara den effektivaste metoden för att gå ner i vikt, och sedan se till att den stannar av från kroppen.

Ett snabbt råd för nybörjare

En av de bästa tipsen för de som ska starta en diet är att leta fram en smartphone app som följer vad man äter. Dessa appar är väldigt vanliga i denna bransch, och kan enkelt hjälpa dig att hålla reda på vad du äter, dricker, och vad du förbränner. Det finns många appar som kan hjälpa dig med din viktminskning, men att hitta den rätta för dig kommer förmodligen att kräva lite undersökning.

Slutsats

Nu när du har massor med information om de bästa diet som finns, så är det dags att ta ett besult om vilken du ska välja för din resa. Ditt val bör vara ett välgrundat beslut, och se informationen ovan som en guide för att hjälpa dig att ta rätt beslut.

Få en skräddarsydd diet helt gratis