Har du blivit lite rund om magen, eller vill du kanske veta hur du ligger till vad gäller midjemått? Då kan du enkelt mäta ditt midjemått hemifrån. Midjemåttet är något man inte tänker på så ofta, och man tänker ofta inte på vad det betyder. Vet du vad ditt midjemått är? Inte jag heller. Att mäta midjemått är dock både ett enkelt och effektivt sätt för att någorlunda se hur hälsosam man är. Det finns några olika sätt att mäta sitt midjemått på, och värdena har många olika betydelser beroende på hur stora eller små de är. Nedan listar vi några vanliga sätt att mäta sitt midjemått, samt vad de olika värden man kan få betyder, samt annan information om midjemått.

BMI och midjemått

Det finns många sätt för att göra en bedömning angående din vikt. Det är därför självklart att det både finns bättre och sämre alternativ när det gäller detta. Nedan listar vi två av de populäraste alternativen för att mäta hur hälsosam ens kropp är.

BMI

Det finns många sätt för att göra en bedömning angående din vikt. Det är därför självklart att det både finns bättre och sämre alternativ när det gäller detta. BMI är relationen mellan din längd och vikt, och kan i många fall vara ganska missvisande. Många väldigt vältränade personer blir genom detta måttsystem klassade som överviktiga, vilket ju absolut inte är fallet. BMI tar ju endast längd och vikt med i beräkningen, vilket skapar många problem när det gäller ett rättvist resultat. Ett rättvisare mätvärde är istället att mäta sitt midjemått. Nedan kan du läsa lite information om vad midjemått är, och varför det är ett bättre mätvärde.

Midjemått

Att midjemått är ett bättre alternativ än BMI betyder inte att det inte finns nackdelar med att mäta med midjemått, för det gör det absolut. Med en beräkningen av midjemåttet så får man ingen information om det fett som finns på kroppen är yttre eller inre fett. Dessa olika typer av fett skiljer sig ganska mycket från varandra, och det är viktigt att ha en aning om vilken typ av fett man har på kroppen. Men ett midjemått är ändå det enklaste och bästa sättet för att mäta hur hälsosam kroppen är. Nedan beskriver vi lite i mer i detaljer om vad det är som särskiljer dessa olika typer av fett.

Hur man mäter midjemått

Man kan mäta sitt midjemått på flera sätt. Det vanligaste sättet är såklart att använda ett måttband. Det kan även vara lite bökigt att mäta på samma ställe vid flera olika tidpunkter, därför rekommenderar vi att man mäter där man är som smalast, det är absolut lättast att urskilja, och även att komma ihåg. Det är viktigt att man inte är spänd när man mäter, för då får man ett missvisande resultat. Försök att vara så avslappnad som möjligt går, annars är det bättre att vänta tills ett senare tillfälle för att utföra denna mätning. Mät gärna tillsammans med någon som kan kontrollera att du inte flyttar bandet, samt som kan hjälpa dig att slappna av.

Vad ditt resultat betyder

Det är ganska lätt att få reda på i vilken riskzon man ligger vad gäller midjemått. Detta resultat är mer rättvisande än vad t.ex. BMI är, så dessa mått ska man i hög grad lita på. Det är klart att detta resultat kan skifta en aning i pålitlighet beroende på hur lång man är, hur tjock benstomme man har, samt hur vältränad man är, men generellt sett så är detta ett väldigt pålitligt sätt att se hur hälsosam man är.

Kvinnor

En kvinna som har ett midjemått över 80 cm brukar anses som farligt vad gäller ett flertal sjukdomar. Allting mellan 80-88 cm är dock klassat som okej, men man bör ändå försöka att minska en aning om man ligger inom detta spann. Har man dock ett midjemått på över 88 cm, då måste åtgärder vidtas. Har man ett midjemått på över 88 cm som kvinna så ligger man i riskzonen vad gäller ett flertal allvarliga sjukdomar. Här är det så klart de kardiovaskulära sjukdomarna som man löper allra störst risk för, och vi alla vet hur allvarliga dessa hjärt- och kärlsjukdomar är.

Män

För män är det tillåtet att ha lite större midjemått än vad det är för kvinnor. Detta är bara naturligt då män generellt sätt är både längre och väger mer än kvinnor. För män så är ett värde mellan 94-102 klassas som okej, men ändå i riskzonen, men även här ska man försöka minska en aning till ett lågt värde inom detta spann, eller gärna under. Har man dock ett värde som ligger över 102, då är det dags att göra någonting åt saken. Ligger man ovanför detta värde så bör man börja träna mer, samt att konsumera mindre av de livsmedel som är en av orsakerna till att man är här från första början. Här är de största bovarna i dramat socker och snabba kolhydrater, så försöker att dra ner på konsumtionen av dessa så mycket som möjligt.

Olika typer av fett

Beroende på var fettet är placerat på kroppen så betyder det olika saker för din hälsa. Vissa fetter är betydligt mer skadliga och farliga för din hälsa än vad andra är. Bukfett är bland de farligaste, och också det som de flesta vill bli av med när de försöker gå ner i vikt. Nedan listar vi lite information om de olika fetterna.

Bukfett

Beroende på var fettet är placerat på kroppen så betyder det olika saker för din hälsa. Det fett som kallas bukfett är ett av de vanligaste att vilja bli av med, och det är även ett av de farligare fetter vi har på kroppen. Detta fett är det fett som ligger runt organen inuti magen. Denna typ av fett är som sagt väldigt vanligt att man vill bli av med när man väljer att ta tag i sin hälsa. Man kan tyvärr inte punktförbränna fett, utan man får förbränna fett generellt sett för att bli av med detta. Man kan dock förhindra att mer fett lagras här, och det är t.ex. genom att reducera stress, och dra ner på de dåliga livsmedel som man konsumerar, t.ex. socker.

Resterande fett

Det fett som vi väljer att kalla resterande fett är de fett som inte ligger innanför bukhinnan och utanpå de organ som finns i magen. Detta fett är såklart inte bra, och det är absolut inte ofarligt, men inte heller lika farligt som bukfett.

Slutsats

Att mäta sitt midjemått är ett bra sätt för att få reda på hur hälsosam ens kropp är. Ligger man i riskzonen så bör man omedelbart vidta åtgärder för att få ett mer hälsosamt värde.  Det är viktigt att man utför detta korrekt och har ett konsistent utförande, annars kan resultaten bli väldigt missvisande. Se dock detta som ett av de absolut mer rättvisande bilderna för hur din kropp mår, att mäta midjemåttet är ett bättre sätt än andra populära metoder som t.ex. BMI. Så länge man utför detta korrekt så finns det ingen anledning av att använda sig av andra liknande mätmetoder. Denna metod är väldigt rolig att använda sig av när man vill uppnå viktminskning. Att se direkta resultat på magen, den del där de flesta vill bli av med större delen av fett, är något som skapar motivation, och en känsla av framgång. Använd denna metod om du vill mäta dina framgångar, eller om du bara vill se hur hälsosam din kropp är.

Få en skräddarsydd diet helt gratis